Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2386
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3897
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3897

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    616
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1427
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: انواع مختلفی از شکاف کام اولیه و ثانویه با گستره های گوناگون وجود دارد. برخلاف تاریخچه نسبتا طولانی جراحی کام، اتفاق نظر کمی در خصوص بهترین تکنیک های جراحی و حتی توافق نظر کم تری در خصوص بهترین زمان جراحی وجود دارد. در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی وجود ندارد تا معضل زمان برای ترمیم شکاف کام را برای دستیابی به گفتار بهینه برطرف نماید. این مطالعه جهت اندازه گیری تعداد کودکان پیش دبستانی که هایپرنیزالیتی نشان می دادند، انجام شد. تاثیر جراحی اولیه ی کام و نوع شکاف روی هایپرنیزالیتی متوسط و شدید هم بررسی شد.مواد و روش ها: یک گروه از 46 کودک پیش دبستانی 3 تا 6 ساله که جراحی شکاف کام را انجام داده بودند، به وسیله سیستم پارامترهای جهانی برای گزارش برون دادهای گفتاری در کودکان با شکاف کام - نسخه فارسی، ارزیابی شدند. در انواع شکاف ها، شکاف دوطرفه لب و کام  (BCLP; n=5،10.9%)شکاف یک طرفه لب و کام(UCLP; n=20،43.6%) ، شکاف سخت کام و نرم کام (CP; n=10,21.71%) شکاف نرمکام تنها (SPO; n=6,13%) و شکاف کام زیر مخاطی (SUB.M.C; n=5,10.9%) قضاوت هایپرنیزالیتی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان باتجربه بر اساس مقیاسی 4 درجه ای انجام شد. 32 نفر جراحی کام را قبل از 12 ماهگی داشتند، 8 نفر بین 18-12 ماهگی جراحی کام را دریافت کرده بودند و 6 نفر بعد از 18 ماهگی جراحی شده بودند.یافته ها: %78.3 از کودکان هایپرنیزالیتی متوسط تا شدید نشان دادند، که هیچ رابطه معنی داری بین 5 گروه شکاف وجود نداشت. تجزیه و تحلیل ها، همچنین نشان دادند که هیچ رابطه معنی داری بین جراحی اولیه کام و تعداد کودکانی که هایپرنیزالیتی قابل توجهی داشتند، وجود نداشت.نتیجه گیری: از آن جا که، شدت هایپرنیزالیتی در تمام کودکان بالا است، نیاز به تحقیقات مستند در زمینه میزان اثربخشی جراحی صورت گرفته روی این کودکان ضروری است. در این مطالعه گستره سنی وسیع بود و تعداد کودکان در هر گروه شکاف محدود بود. مطالعات بیشتری نیاز است تا تعیین کنند که آیا متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تاثیر جراحی اولیه و نوع شکاف را مخفی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    517
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: سردرد یکی از علل اصلی شکایت بیماران است. 47% سردردها از نوع تنشی می باشند. سردردهای تنشی مرتبط با وضعیت عضلات اسکلتی می باشند و سفتی عضلات اطراف سر و گردن می تواند باعث بروز آن ها شود. هدف از این مطالعه، مقایسه دامنه حرکتی فعال و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در افراد مبتلا به سردرد تنشی و افراد سالم می باشد.مواد و روش ها: جامعه مورد پژوهش شامل 52 دختر سالم و 52 دختر مبتلا به سردرد تنشی با محدوده سنی 20 تا 25 سال است. میزان دامنه حرکتی اکتیو در دو جهت فلکسیون و اکستانسیون و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در این نمونه ها، تعیین گردید.یافته ها: هیچ اختلاف معنی داری بین دامنه حرکتی اکتیو و استقامت عضلانی ناحیه گردن در دو گروه مبتلا به سردرد تنشی و گروه سالم مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: افراد مبتلا به سردرد تنشی در دامنه سنی 20 تا 25 سال از نظر استقامت عضلات اطراف گردن و دامنه حرکتی گردن تفاوت چندانی با افراد سالم ندارند و احتمالا در افراد مبتلا به سردرد تنشی با گذشت زمان تغییرات اسکلتی - عضلانی در ستون فقرات و عضلات گردنی ایجاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    939-949
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مقدمه: افزایش پرونیشن پا در سالمندان گزارش شده است. این امر می تواند باعث تغییر در شکل پا و حرکت بیش از حد مفاصل پا شود که ممکن است بر تعادل تاثیر بگذارد. مداخلات ارتزی برای بهبود پوسچر پا ممکن است تاثیرات مهمی بر تعادل سالمندان داشته باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پوسچر پرونیتوری پا و ارتز گوه داخلی پاشنه و کف پایی بر بالانس استاتیک در افراد سالمند است.مواد و روش ها: 9 سالمند سالم با پوسچر پرونیتوری پا (میانگین سنی 67.5±5.7 سال) و 14 سالمند سالم با پوسچر نرمال پا (میانگین سنی 67.1±6.4 سال) مورد مطالعه قرار گرفتند. از شاخص پوسچر پا برای تعیین پوسچر پا استفاده شد (میانگین شاخص پوسچر پا در گروه پرونیتوری (7.5±0.7)، میانگین شاخص پوسچر پا در گروه نرمال (3.8±1.5)). بالانس استاتیک طی ایستادن روی دو اندام با چشمان باز و بسته و با پوشیدن کفش با استفاده از دستگاه سکوی نیرو در چهار وضعیت مختلف (دو نوع ارتز گوه داخلی پاشنه و کف پایی 5 و 8 درجه عرضی و دو نوع کفی ساده تمام طول هم ارتفاع با گوه ها) ارزیابی شد. هر وضعیت سه بار تکرار می شد. بالانس استاتیک به وسیله پارامترهای متوسط مسافت طی شده مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن، مجموع مسافت طی شده مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن، متوسط سرعت مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن و مساحت ناحیه بیضی محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار، اندازه گیری شد.یافته ها: تفاوت معنی داری در متغیرهای بالانس استاتیک در دو گروه سالمند با پوسچر نرمال و پرونیتوری پا با وجود کفی ساده وجود نداشت (P>0.05)، اما افراد با پای پرونیتوری مقادیر میانگین بالاتری در متغیرهای بالانس استاتیک نسبت به افراد با پاهای نرمال داشتند. استفاده از ارتز در هیچ یک از دو گروه تاثیر معنی داری نداشت (P>0.05). وضعیت چشم بسته منجر به افزایش معنی دار میانگین در متغیرهای برایند کل مسافت طی شده مرکز فشار، مجموع مسافت طی شده مرکز فشار و متوسط سرعت مرکز فشار در راستای داخلی خارجی و مساحت ناحیه بیضی محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار گردید (P<0.05). همچنین اثر متقابل ارتز، پوسچر پا و وضعیت بینایی معنی دار نبود (P>0.05).نتیجه گیری: هر چند تفاوت معنی داری در پارامترهای بالانس بین دو گروه مشاهده نشد، اما افراد با پای پرونیتوری مقادیر میانگین بالاتری در اغلب پارامترهای بالانس نسبت به گروه نرمال داشتند که شاید نشانگر اختلال تعادل در سالمندان با پای پرونیتوری باشد. ارتز گوه داخلی تاثیری بر بالانس افراد با پای پرونیتوری نداشت، بنابراین می توان از آن برای بهبود عملکرد پا و مچ پا بدون ترس از اختلال در بالانس استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    950-955
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    744
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

مقدمه: حلال ها عموما به صورت بخارشده استنشاق می شوند و از طریق مجرای تنفسی جذب می شوند. مطالعات مختلفی آسیب مرکزی شنوایی ناشی از مواجهه با حلال ها را گزارش کرده اند. با توجه به نوروتوکسیسیتی احتمالی ناشی از مواجهه با حلال ها، پردازش شنوایی مرکزی ممکن است در افرادی که در معرض این حلال ها قرار دارند متاثر شود و این ممکن است بطور نامطلوبی بر عملکرد افراد در شرایط شنیداری روزمره تاثیر گذارد. هدف از این مطالعه بررسی پردازش شنوایی مرکزی در افراد در معرض حلال های آلی بود.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 62 فرد در معرض حلال و 93 فرد بدون مواجهه شاغل در یک کارخانه خودروسازی انجام شد. همه افراد دارای آستانه شنوایی و تیمپانوگرام و رفلکس اکوستیک و زوال رفلکس اکوستیک طبیعی بودند. پس از انجام آزمون اعداد دایکوتیک نتایج درصد پاسخ های صحیح افراد استخراج شد و با استفاده از آزمون ناپارامتری Mann-Witney U مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در آزمون اعداد دایکوتیک گوش چپ و گوش راست بین گروه مواجهه با حلال و گروه بدون مواجهه تفاوت معنی داری معنی داری پیدا نشد، ولی برای امتیاز کلی اعداد دایکوتیک تفاوت معنی داری معنی داری پیدا شد.نتیجه گیری: عملکرد افراد در معرض حلال نسبت به افراد بدون مواجهه ضعیف تر بود که دلالت بر وجود مشکل در جنبه های تلفیق دوگوشی این افراد می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 744

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    956-968
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2409
  • دانلود: 

    1063
چکیده: 

مقدمه: عزت نفس نقش اساسی در همه ابعاد زندگی افراد به ویژه نوجوانان با کم توانی ذهنی دارد. بنابراین بر آموزش برنامه هایی که منجر بهبود عزت نفس می شود تاکید شده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی در استان مازندران بود.مواد و روش ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 40 نوجوان دختر با کم توانی ذهنی 14 تا 18 ساله انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند، به طوری که هر گروه 20 نفر بود. به گروه آزمایش مهارت های اجتماعی در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. همه آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت ارزیابی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری، در نرم افزار SPSS نسخه 16 (version 16, SPSS Inc., Chicago, IL) تحلیل شد.یافته ها: نتایج کلی تحلیل کواریانس چندمتغیری برای خرده مقیاس های عزت نفس نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از چهار خرده مقیاس عزت نفس خود، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانواده یا عزت نفس تحصیلی تفاوت معنی داری دارند (P=0.0027). نتایج نهایی تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس خود (P=0.0033)، عزت نفس اجتماعی (P=0.0041)، عزت نفس خانواده (P=0.0039) و عزت نفس تحصیلی (P=0.0026) نوجوانان با کم توانی ذهنی اثر مثبت و معنی داری داشت.نتیجه گیری: برنامه آموزشی مهارت های اجتماعی منجر به بهبود عزت نفس و خرده مقیاس های آن در نوجوانان با کم توانی ذهنی شد. بنابراین، برنامه ریزی جهت آموزش مهارت های اجتماعی به آنها اهمیت ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2409

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1063 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    969-977
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    860
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

مقدمه: تعادل (Stability) عبارتست از توانایی فرد در حفظ حالت ایستاده که از طریق استراتژی های ترکیبی سیستم های اسکلتی عضلانی مختلف تسهیل می شود. به منظور ارزیابی توانایی فرد در حفظ ثبات ایستادن روش های مختلفی از جمله روش خطی و روش غیرخطی به کار می رود. مشخص نگردیده است که کدام روش در نشان دادن ثبات وضعیت (Posture) افراد با اختلالات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف قابلیت بیشتری دارد. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی ثبات افراد مبتلا به ضایعات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف با رویکرد خطی و غیرخطی است.مواد و روش ها: چهار گروه از افراد سالم، دارای اختلال صافی کف پا، پارکینسون و پرتس در این مطالعه وارد شدند. جهت ارزیابی ثبات از دستگاه سکوی اندازه گیری نیروی کیستلر استفاده شد. تفاوت پارامترهای خطی (دامنه، سرعت و طول مسیر مرکز فشار) و غیرخطی (آنتروپی تقریبی مرکز فشار) با تست two sample t test آزمون گردید.یافته ها: میانگین سرعت مرکز فشار در جهت داخلی / خارجی در افراد دارای صافی کف پا و مبتلایان پرتس به ترتیب 1621.5±405.6 و 878.4±195 میلی متر بر دقیقه بود (P£0.05). میانگین آنتروپی تقریبی در جهت قدامی / خلفی در افراد دارای صافی کف پا و مبتلایان پرتس به ترتیب 0.94±0.16 و 0.99±0.21 بود در حالی که این پارامتر در بیماران پارکینسون 0.45±0.06 بود. تفاوت میانگین آنتروپی تقریبی در جهت قدامی / خلفی گروه سالم با تمام گروه ها معنی دار بود (P£0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد رویکرد غیرخطی در نشان دادن تفاوت ثبات افراد با اختلالات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف حساسیت بیشتری دارد. البته توصیه می شود در صورت انتخاب روش خطی جهت آنالیز اطلاعات، بجای تنها یک پارامتر از چند پارامتر استفاده گردد. افزایش یا کاهش آنتروپی تقریبی وابسته به نوع ضایعه موقعیت های بی ثباتی را گزارش می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    978-990
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1587
  • دانلود: 

    376
چکیده: 

مقدمه: بررسی تفاوت اثر یادگیری کم خطا و پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا.مواد و روش ها: 24 دانشجوی دختر در سه گروه کم خطا، پرخطا و ثابت قرار گرفتند. به گروه ها دستورالعمل نحوه پرتاب داده نشد. شرکت کنندگان گروه پرخطا به ترتیب از فواصل 3.5، 3.25، 3، 2.75، 2.5 متری، گروه کم خطا عکس این فواصل و گروه ثابت، از فاصله 3 متری از هدف به تمرین پرداختند. پس از سه روز تمرینی آزمون های اکتساب، یادداری و ... انجام شد. از دستگاه تجزیه و تحلیل حرکت برای جمع آوری داده های کینماتیک در تمام مراحل استفاده شد.یافته ها: در آزمون یادداری، عملکرد پرتاب گروه کم خطا به طور معنی داری بهتر از دو گروه دیگر بود و در آزمون انتقال گروه پرخطا دچار افت شد. در اجرای تکلیف ثانویه شناختی بین دو گروه کم خطا و ثابت تفاوت معنی داری یافت نشد. در تحلیل متغیرهای کینماتیکی گروه کم خطا به الگوی ماهرانه تکلیف حرکتی مورد نظر نزدیک شد ولی گروه پرخطا فاصله زیادی تا اجرای الگوی ماهرانه تکلیف داشت.نتیجه گیری: یادگیری کم خطا روشی کارآمد در یادگیری مهارت پرتابی تحقیق حاضر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 376 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    991-1005
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1751
  • دانلود: 

    1159
چکیده: 

مقدمه: اتیسم اختلال عصب شناختی رو به گسترشی است که ابعاد مختلف عملکرد کودک و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و نیازمند ارایه خدمات توانبخشی و درمانی چند بعدی و گاه مادام العمر است لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای مادران کودکان اتیستیک انجام شده است.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیازسنجی است. گروه نمونه، والدین 41 نفر از کودکان اتیسم را شامل می شود که به صورت نمونه گیری در دسترس از سه کلینیک اتیسم شهرستان مشهد، انتخاب شدند. شرکت کنندگان، پرسشنامه پژوهشگرساخته، شامل نه مقوله آموزشی - توانبخشی را کامل کردند. پایایی کل پرسشنامه (نه مقوله) به شیوه ضریب آلفای کرونباخ a=0.94 محاسبه شد.یافته ها: نتایج تی تک نمونه ای نشان داد که والدین کودکان اتیسم، همه مقوله های آموزشی - توانبخشی را مورد نیاز ارزیابی کردند و چهار مقوله آشنایی با مسایل خودیاری کودک، آشنایی با مهارت های بازی کودک و بازی کردن والدین با کودک، آشنایی با مشکلات شناختی و ذهنی کودک و آموزش مهارت های ارتباطی را بسیار مورد نیاز ارزیابی کردند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که سن کودک، ترتیب تولد کودک، سن مادر و میزان تحصیلات والدین، در اولویت بندی نیازها، تاثیری نداشته است.نتیجه گیری: به کارگیری نتایج و اولویت های مستخرج از نیازسنجی حاضر می تواند متخصصان و درمانگران را جهت ارایه خدمات توان بخشی و روانشناختی از اولویت بالا یا در حد بسیار مورد نیاز تا اولویت های بعدی یا در حد مورد نیاز یاری رسانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1006-1018
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1164
  • دانلود: 

    728
چکیده: 

مقدمه: ترس از درد یکی از عوامل روانی مهم در ناتوانی و غیبت از کار در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط ترس از درد با پارامترهای ثبات پوسچرال در بیماران کمردرد مزمن غیر اختصاصی می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 51 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بررسی شدند. شدت درد، ترس از درد و ناتوانی با پرسش نامه و پارامترهای ثبات پوسچر (مقدار، فرکانس و سرعت جابجایی مرکز فشار) با صفحه نیرو اندازه گیری شد. تحمل عضلات شکم و کمر به ترتیب با آزمون های sit up و surensen اندازه گیری شد. ارتباط شدت درد و ترس از درد با پارامترهای ثبات پوسچر با در نظر گرفتن اثر سن، شاخص توده بدنی، فعالیت فیزیکی، تحمل عضلات شکم و کمر و جنس با آزمون multivariate general linear modle تحلیل شد.یافته ها: در حالت ایستادن روی یک پا، درد و ترس از درد (فیزیکی) با جابجایی و سرعت جابجایی مرکز فشار در هر دو صفحه قدامی خلفی و داخلی خارجی ارتباط معنی داری داشت (p<0.01). همچنین ترس از درد (فیزیکی) با شدت درد و تحمل عضلات کمر ارتباط معنی دار داشت (p<0.01). درد و ترس از درد با هیچ کدام از پارامترهای ثبات پوسچر در حالت ایستادن روی دو پا ارتباط معنی داری نداشت.نتیجه گیری: وجود ارتباط بین ترس از درد و شدت درد با جابجایی و سرعت جابجایی مرکز فشار در حالت ایستادن روی یک پا می تواند در به کارگیری استراتژی متفاوت و ساده تری در ارزیابی و درمان بیماران مبتلا به کمردرد مزمن کمک کننده باشد که شامل توجه به وضعیت روحی روانی اجتماعی آن ها از جمله میزان ترس از درد آن ها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 728 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1019-1028
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    960
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: عامل اساسی تاثیرگذار بر تولید صدای انسان شنوایی است. برخورداری از سیستم شنوایی سالم و نیز فیدبک شنیداری هنجار می تواند جنبه های مهمی از گفتار شامل صوت، و تولید آواهای گفتاری را کنترل کرده و فرد از این طریق قادر است اشتباهات خود را تصحیح کند. هنجار بودن شاخص های صوتی تا حد زیادی به عملکرد سیستم شنیداری وابسته است.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی - مقایسه ای روی 27 کودک کم شنوای شدید تا عمیق و 27 کودک با شنوایی هنجار در محدوده سنی 6 تا 11 سال که از نظر سن و جنس همسان بودند، به روش نمونه گیری غیر احتمالی در مدرسه باغچه بان و مدارس منطقه 2 تهران انجام شد. پس از انجام آزمون های شنوایی، شاخص های صوتی کودکان شامل فرکانس پایه، تغییرات فرکانس، تغییرات شدت، آشفتگی در زیر و بمی صوت، آشفتگی در شدت صوت و نسبت نویز به هارمونیک آنالیز شد. کلیه داده های کمی حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t-test و Pearson Correlation انجام شدند.یافته ها: در کودکان کم شنوا شاخص های فرکانس پایه صوت، محدوده بالای فرکانس پایه و تغییرات در دامنه شدت صوت بیش از گروه هنجار بود و تفاوت معنی داری یافت گردید. با اینکه شاخص های آشفتگی در فرکانس و شدت صوت، درصد تغییرات فرکانس پایه و نسبت نویز به هارمونیک صوت کودکان کم شنوا از کودکان با شنوایی هنجار بیشتر بود تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بین متغیر آشفتگی در فرکانس پایه صوت و فاصله بین آستانه های فرکانس 500 هرتز تا 2000 هرتز همبستگی معنی داری یافت شد.نتیجه گیری: نقص در سیستم شنوایی در سطح شدید تا عمیق به دلیل کاهش فیدبک مناسب صوتی بر شاخص های آکوستیکی صوت کودکان تاثیر می گذارد، مهمترین شاخص هایی که دچار تغییر می شوند فرکانس پایه صوت و دامنه شدت صوت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1029-1037
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    880
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

مقدمه: مطالعات نشان داده اند که شکستگی استرسی درشت نی یکی از شایع ترین آسیب ها در میان افرادی است که به طور تفریحی و منظم به ورزش دو مشغول می باشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر دو نوع کفش مختلف بر متغیرهای مرتبط با شکستگی استرسی درشت نی حین دویدن بود.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 25 مرد جوان سالم (با میانگین سنی 21±2.27 سال، قد 176.93±5.39 سانتی متر و جرم 72.30±8.84 کیلوگرم)، در شرایط کفش ناپایدار، کفش کنترل و پابرهنه دویدند و متغیرهای وابسته به آسیب شکستگی استرسی درشت نی شامل حداکثر نیروهای عمودی فعال و غیرفعال و همچنین سرعت بارگذاری نیروی عمودی با استفاده از صفحه نیروسنج اندازه گیری و مقایسه شد.یافته ها: سرعت بارگذاری نیروی عمودی 80% در کفش ناپایدار به طور معنی داری بیشتر از کفش کنترل بود (P=0.001). حداکثر نیروی عمودی غیرفعال در کفش ناپایدار در مقایسه با کفش کنترل (P=0.000) و وضعیت پابرهنه به طور معناداری افزایش یافت (P=0.039). با وجود این، سرعت بارگذاری نیروی عمودی و حداکثر نیروی عمودی غیرفعال در کفش کنترل به طور معنی داری کمتر از پای برهنه بود (به ترتیب P=0.001 و P=0.002).نتیجه گیری: استفاده از کفش ناپایدار ممکن است دوندگان تفریحی را در معرض خطرات آسیب شکستگی استرسی درشت نی قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1038-1049
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1101
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

مقدمه: معلمان بزرگترین کاربران حرفه ای صوت هستند که شیوع اختلالات صوت در آن ها حدود 60 درصد می باشد. با توجه به اینکه عمده علائم صوتی معلمان دارای اختلالات صوت، ناشی از تاثیرات شغلی است، طراحی و تدوین پرسشنامه ای برای سنجش اختلالات صوت در معلمان به منظور تشخیص سریع و کاهش هزینه های اجتماعی و اقتصادی می تواند از ضروریات باشد. پروتکلی تحت عنوان «پرسشنامه سنجش اختلالات صوت ویژه معلمان مقاطع ابتدایی شهر اصفهان» توسط مجیری و اعظمیان در سال 1389 طراحی شده است که نقطه ضعف آن، عدم تعیین ویژگی های کاربردی این ابزار می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه به منظور غربالگری سریع اختلالات صوت در این جمعیت می باشد.مواد و روش ها: 52 معلم با صدای نرمال و 52 معلم دارای اختلالات صوت در قالب یک مطالعه توصیفی - تحلیلی به شیوه نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. نمونه صوتی از معلمان به منظور ارزیابی اکوستیک و ادراکی صورت گرفت. فرم تعیین شکایت صوتی و پرسش نامه توسط معلمان پر شد. از آزمون منحنی راک به منظور تعیین حساسیت و ویژگی و نقطه برش پرسش نامه استفاده شد.یافته ها: در این پژوهش برای نقطه برش 9، حساسیت 0.78، ویژگی 0.94، ارزش اخباری مثبت 93%، ارزش اخباری منفی 81% و نسبت درست نمایی 13% بدست آمد.نتیجه گیری: پرسش نامه از توان بالایی به منظور تعیین معلمان دارای اختلالات صوت و معلمان با صوت نرمال برخوردار است و می تواند پروتکل مناسبی برای غربالگری اختلالات صوت در معلمان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1050-1062
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2195
  • دانلود: 

    1062
چکیده: 

مقدمه: کودکان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعف های جسمانی - حرکتی می شوند. هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر هشت هفته تمرینات ریباند بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.مواد و روش ها: روش مطالعه نیمه تجربی و تعداد 30 نفر از دانش آموزان پسر 7 تا 11 ساله مدارس استثنایی شهرستان لردگان با میانگین سنی (8.46±1.27) و بهره هوشی 50 تا 70 (62.10±5.88) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس هوشبهر به طور تصادفی جفت شده در دو گروه 15 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی تعادل ایستا از زیر آزمون تعادلی قابلیت حرکتی بروئینینکس - اوزرتسکی استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفته ای سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباند را انجام دادند. همچنین در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد. از تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر استفاده شد و سطح معنی داری 0.05 محاسبه شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین رکورد آزمون تعادل ایستا در پیش آزمون در دو گروه به ترتیب 5.44 و 6.86 ثانیه بود و در پس آزمون این میزان به ترتیب به 6.92 و 7.15 ثانیه رسید. همچنین میانگین تعادل پویا در پیش آزمون در دو گروه به ترتیب 3.42 و 4.37 گام بود که در پس آزمون این میزان به ترتیب به 4.64 و 4.28 گام رسید. یافته ها بیانگر تاثیر مثبت تمرینات ریباند بر تعادل ایستا (P=0.002) و پویای (P=0.001) کودکان کم توان ذهنی بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت تمرینات ریباند در توان بخشی کودکان کم توان ذهنی موثر می باشد و از این روش می توان در توانبخشی حرکتی این کودکان استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1062 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1063-1077
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2619
  • دانلود: 

    1185
چکیده: 

مقدمه: با وجود تحقیقات فراوان در خصوص ناهنجاری های کف پا (کف پای صاف و گود) هنوز در باره حدود و دامنه طبیعی آنها توافق عمومی وجود ندارد. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین شاخص قوس کف پا در مقاطع سنی مختلف زنان و مردان شهر اصفهان صورت گرفته است.مواد و روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل افراد شهر اصفهان بودند که 250 زن و 250 مرد به صورت تصادفی از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر اصفهان از بین افراد سالم در 5 مقطع سنی به عنوان نمونه انتخاب و از طریق ارزیابی اثر کف پا با استفاده از شاخص قوس کف پای استاهلی، شاخص قوس ( AI یاArch Index ) آنها تعیین شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی، میانگین و شاخص قوس با نرم افزارSPSS  نسخه 18 برای سنین و جنس های مورد نظر با فاصله اطمینان 95% بدست آمد.یافته ها: شاخص AI برای پسران و دختران 9 تا 14 ساله اصفهانی بترتیب (0.79±0.22) و (0.72±0.23)، پسران و دختران 15 تا 24 ساله (0.75±0.19) و (0.71±0.18)، مردان و زنان 25 تا 44 ساله (0.73±0.13) و (0.70±0.17)، مردان و زنان 45 تا 64 ساله (0.72±0.10) و (0.73±0.16)، مردان و زنان 65 سال و بالاتر (0.72±0.11) و (0.77±0.18) بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، شاخص قوس پای زنان و مردان تعیین شد. همچنین در گروه سنی زیر 14 سال پسران و بالای 65 سال زنان؛ بالاترین مقدار میانگین AI مشاهده شد. بدون توجه به سن، میانگین AI مردان کمی بالاتر از زنان به دست آمد (ولی از نظر آماری معنی دار نبود (p<0.05)).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2619

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1077-1099
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3969
  • دانلود: 

    1239
چکیده: 

مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی یک ناتوانی دراز مدت بوده و مشکلات اجتماعی، عاطفی و تحصیلی مرتبط با آن ممکن است تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کنند. به همین دلیل نیاز به شناسایی و مداخله های اولیه در مورد این کودکان ضروری به نظر می رسد. در این راستا هدف از این مطالعه برآورد میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان 3 تا 11 ساله ایرانی بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و شیوه انجام آن زمینه یابی بود. به طوریکه از روش نمونه گیری چند مرحله ای سیستماتیک (منظم) برای انتخاب نمونه تحت بررسی استفاده شد. در مجموع والدین 1784 پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی را تکمیل کردند. مطالعه با 15 درصد کودکانی که پایین ترین نمرات کل را از نظر والدینشان دریافت کرده بودند ادامه یافت. به منظور ارزیابی عملکرد حرکتی کودکان و برآورد میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی از آزمون رشد حرکتی درشت-2 استفاده شد. کودکانی که هر گونه مشکل پزشکی شناخته شده داشتند یا بهره هوشی آنها کمتر از 70 بود از روند مطالعه کنار گذاشته شدند. از آزمون آماری خی دو در سطح معناداری a=0.05 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: شیوع اختلال هماهنگی رشدی در نمونه تحت بررسی 2.7 درصد بود. به طوریکه این میزان در پسران 3.53 درصد و در دختران 1.85 درصد و نسبت جنسیت 2 به 1 بود.نتیجه گیری: با وجود اینکه این میزان کمتر از گزارش های مطالعات انجام شده قبلی می باشد، توجه بیش از پیش والدین و مسوولین نسبت به اختلال هماهنگی رشدی، غنی تر کردن برنامه های کلاسی تربیت بدنی و ترغیب کودکان به سمت فعالیت های حرکتی به منظور پیشگیری از مشکلات ثانویه مرتبط با این اختلال توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3969

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1100-1109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2122
  • دانلود: 

    1320
چکیده: 

مقدمه: یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری در کودکان کم توان ذهنی، پرخاشگری جسمانی است. پرخاشگری جسمانی به رفتارهایی مانند کتک زدن، لگدزدن و پرتاب کردن اشیاء و تهدید به انجام این فعالیت ها اشاره دارد که همگی به نیت صدمه زدن به دیگران صورت می گیرد. پرخاشگری جسمانی با عوامل مختلفی از جمله مهارت های زبانی در ارتباط است که در این مطالعه به بررسی آن در کودکان کم توان ذهنی پرداخته شده است.مواد و روش ها: تحقیق حاضر به روش غیرتجربی و مقطعی انجام شد. 102 کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر (51 پسر و 51 دختر) 6 تا 8 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (سن و جنسیت) از مراکز آموزشی کودکان کم توان ذهنی شهر شیراز انتخاب و با استفاده از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (TOLD-P3) و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای، ارزیابی شدند. به منظور بررسی میزان همبستگی بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی) و پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توان ذهنی از ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه پرخاشگری جسمانی دختران و پسران کم توان ذهنی از آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 0.05 استفاده شد.یافته ها: بین پرخاشگری جسمانی و مهارت زبان بیانی (p=0.008) و زبان درکی (p=0.019) رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. همچنین، میزان بروز پرخاشگری جسمانی در پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران بود (p=0.014). همچنین، تفاوت معنی داری بین مهارت زبان بیانی و زبان درکی دختران و پسران کم توان ذهنی وجود نداشت.نتیجه گیری: احتمال بروز پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توان ذهنی که مهارت های زبانی پایینی دارند، بیشتر است. اگر چه مهارت زبان بیانی ضعیف در دختران کم توان ذهنی بروز رفتار پرخاشگرانه جسمانی را در آن ها تسهیل می کند، اما رابطه معنی داری بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی( و پرخاشگری جسمانی پسران کم توان ذهنی وجود نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1110-1121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1534
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های عملی از دیدگاه دانشجویان سال سوم به بعد رشته های توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی می باشد که کلیه دانشجویان سال سوم به بعد رشته های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی جهت ورود به مطالعه انتخاب شدند و پرسشنامه ای که حاوی 62 سوال در خصوص عوامل تسهیل کننده و بازدارنده موثر بر یادگیری مهارت های عملی بود استفاده گردید. سوالات به 8 حیطه تقسیم و بر مبنای مقیاس لیکرت و از کاملا موافقم= 5 تا کاملا مخالفم= 1 امتیازبندی گردید. داده ها در نرم افزار spss توسط آزمون های توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 100 دانشجوی سال سوم به بعد با میانگین سنی 22.2±0.8 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. در حیطه عوامل تسهیل کننده آموزش مهارت های عملی، دانشجویان بیشترین موافقت (انتخاب گزینه کاملا موافقم و موافقم) را با حیطه ویژگی های تسهیل کننده مربیان (85%) و ارتباط بین مربی و دانشجو (85%) بیان نمودند. در حیطه عوامل بازدارنده، دانشجویان بیشترین موافقت را با حیطه امکانات ضعیف موجود بیمارستانی و دانشگاهی (76%) بیان نمودند.نتیجه گیری: مهمترین حیطه تسهیل کننده آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان، ویژگی ها و معیارهای خوب مربیان بود. لذا برنامه ریزی در جهت بکارگیری اساتید مجرب و آموزش های مداوم مربیان کم تجربه توصیه می گردد. مهمترین حیطه بازدارنده آموزش بالینی، عدم امکانات لازم در بخش ها و کلینیک ها بود. در نتیجه چنان چه کمبود امکانات و تجهیزات لازم در محیط بالینی را با یک برنامه ریزی مناسب جبران نماییم در کارآمد کردن دانشجویان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1534

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1122-1130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1322
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

مقدمه: سندرم درد پاتلوفمورال مشکلی بسیار شایع درد زانو می باشد که 20 تا 40 درصد دردهای زانو و 10 تا 20 درصد بیماران کلینیک های فیزیوتراپی را تشکیل می دهد. هدف از این تحقیق، بررسی افت ناوی و تورشن تیبیا در دانشجویان دختر جوان فعال مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال و سالم می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقایسه ای، 30 دانشجوی دختر فعال با دامنه سنی 20 تا 30 سال به صورت در دسترس هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شده، و به صورت تصادفی در دو گروه مبتلا به سندرم پاتلوفمورال (15 نفر) و سالم (15 نفر) تقسیم شدند. به منظور اندازه گیری میزان تورشن تیبیا، افت ناوی و شدت درد به ترتیب از گونیامتر، خط کش مندرج و مقیاس دیداری درد (Visual Analog VAS Coefficient) VAS استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون t مستقل در سطح معنی داری استفاده گردید (P£0.05). همچنین از آزمون (Interclass Correlation Coefficient) ICC برای بررسی تکرارپذیری داده های اندازه گیری شده، استفاده شد.یافته ها: با توجه به یافته های پژوهش اختلاف معناداری بین متغیرهای افت ناوی و تورشن تیبیا در دو گروه سالم و مبتلا به سندرم پاتلوفمورال مشاهده نگردید.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر می رسد که افت ناوی و تورشن تیبیا متناسب با ویژگی های فردی و سابقه تمرینی افراد متغیر است و ممکن است ریسک فاکتوری برای سندرم پاتلوفمورال در افراد فعال نباشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1131-1139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1058
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

مقدمه: استئوآرتریت بخش داخلی زانو یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی و محدود کننده فعالیت در بزرگسالی می باشد. اختلالات تعادلی در این افراد گزارش شده است. ارتزهای گوه خارجی می تواند تاثیرات فوری و طولانی مدتی را بر زانو داشته باشند که در نتیجه ممکن است تاثیرات مهمی بر تعادل این افراد داشته باشند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر چهار نوع ارتز گوه خارجی بربالانس استاتیک افراد مبتلا به استئوآرتریت در ناحیه داخلی زانو می باشد.مواد و روش ها: 18 زن مبتلا به استئوآرتریت در ناحیه داخلی زانو مورد مطالعه قرار گرفتند. بالانس استاتیک طی ایستادن روی دو اندام با چشمان باز و با پوشیدن کفش یکسان با استفاده از دستگاه سکوی نیرو و با پوشیدن پنج نوع گوه خارجی (8.5 درجه عرضی) در داخل و خارج کفش بوسیله پارامترهای مرتبط با مرکز فشار ارزیابی شد.یافته ها: استفاده از گوه های خارجی تاثیر معنی داری بر متغیرهای بالانس استاتیک در مقایسه با کفی ساده نداشت (P>0.05)، اگر چه استفاده از ارتز گوه خارجی منجر به مقادیر پایین تری در میانگین متغیرهای اندازه گیری شده، نسبت به کفی ساده گردید. بعلاوه مقایسه بین چهار نوع گوه خارجی نشان داد که گوه های خارجی در خارج کفش در مقایسه با گوه خارجی پاشنه در داخل کفش منجر به کاهش معنی دار مقادیر میانگین برآیند متوسط مسافت طی شده مرکز فشار و مساحت ناحیه بیضی و دایره محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار گردیدند (P<0.05).نتیجه گیری: هر چند استفاده از گوه های خارجی تاثیر معنی داری در پارامترهای بالانس افراد مبتلا به استئوارتریت در وجه داخلی زانو نداشت، اما در مقایسه با کفی ساده، استفاده از ارتز گوه خارجی منجر به مقادیر پایین تری در پارامترهای بالانس این افراد گردید که شاید نشانگر بهبود تعادل با استفاده از گوه های خارجی باشد. در مقایسه انواع گوه های خارجی، ارتز گوه خارجی در خارج از کفش منجر به بهبود بیشتر بالانس گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1058

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1140-1152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    732
  • دانلود: 

    702
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1153-1166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2836
  • دانلود: 

    1350
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1350 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1167-1176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    172
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 172 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button