مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 956 | صفحه پایان 968

چکیده

 مقدمه: عزت نفس نقش اساسی در همه ابعاد زندگی افراد به ویژه نوجوانان با کم توانی ذهنی دارد. بنابراین بر آموزش برنامه هایی که منجر بهبود عزت نفس می شود تاکید شده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی در استان مازندران بود.مواد و روش ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل, با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 40 نوجوان دختر با کم توانی ذهنی 14 تا 18 ساله انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند, به طوری که هر گروه 20 نفر بود. به گروه آزمایش مهارت های اجتماعی در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. همه آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت ارزیابی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری, در نرم افزار SPSS نسخه 16 (version 16, SPSS Inc., Chicago, IL) تحلیل شد.یافته ها: نتایج کلی تحلیل کواریانس چندمتغیری برای خرده مقیاس های عزت نفس نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از چهار خرده مقیاس عزت نفس خود, عزت نفس اجتماعی, عزت نفس خانواده یا عزت نفس تحصیلی تفاوت معنی داری دارند (P=0.0027). نتایج نهایی تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس خود (P=0.0033), عزت نفس اجتماعی (P=0.0041), عزت نفس خانواده (P=0.0039) و عزت نفس تحصیلی (P=0.0026) نوجوانان با کم توانی ذهنی اثر مثبت و معنی داری داشت.نتیجه گیری: برنامه آموزشی مهارت های اجتماعی منجر به بهبود عزت نفس و خرده مقیاس های آن در نوجوانان با کم توانی ذهنی شد. بنابراین, برنامه ریزی جهت آموزش مهارت های اجتماعی به آنها اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عاشوری، محمد، جلیل آبکنار، سیده سمیه، غباری بناب، باقر، و حبیب پور، سمیه. (1392). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(6)، 956-968. SID. https://sid.ir/paper/144107/fa

    Vancouver: کپی

    عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه، غباری بناب باقر، حبیب پور سمیه. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(6):956-968. Available from: https://sid.ir/paper/144107/fa

    IEEE: کپی

    محمد عاشوری، سیده سمیه جلیل آبکنار، باقر غباری بناب، و سمیه حبیب پور، “تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 6، pp. 956–968، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button