مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری با جنس، پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 81

چکیده

 هدف: این پژوهش تعیین رابطه پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری با جنس, پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه است.روش: پژوهش علی – مقایسه ای است. 179 آزمودنی پسر و 167 آزمودنی دختر به «مقیاس مسند مهارگذاری راتر» (به نقل از دشتی, 1996) و «آزمون عینی هویت من» آدامز و بنیون (به نقل از رحیمی نژاد, 1989) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یکراهه, آزمون تعقیبی شفه, آزمون t و مجذور کای استفاده شد.یافته ها: نشان داد که از نظر دستیابی پایگاه های هویت تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر معنادار نیست. به علاوه, میزان اکتساب پایگاه هویت موفق در دانش آموزان سال سوم در مقایسه با پایه های اول و دوم بیشتر است. مسند مهارگذاری با جنس و رشته تحصیلی رابطه دارد, به این صورت که دانش آموزان دختر و دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر دارای مسند مهارگذاری بیرونی و دانش آموزان پسر و دانش آموزان رشته ریاضی بیشتر دارای مسند مهارگذاری درونی بودند. در ضمن مشخص شد که پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری نیز با یکدیگر رابطه دارند, یعنی آزمودنی های دارای هویت موفق, واجد مسند مهارگذاری درونی بودند.نتیجه گیری: اکتساب هویت یک فرایند تحولی است. بدین معنی که با افزایش سن و تجارب فردی, میزان دستیابی به پایگاه هویت موفق افزایش می یابد. در عوض مسند مهارگذاری افراد بیشتر متاثر از شرایط و تجارب بیرونی (مانند تحصیل در یک رشته خاص) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، نظیر، فتح آبادی، جلیل، و باقریان، فاطمه. (1388). رابطه پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری با جنس, پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. روان شناسی کاربردی، 3(2 (پیاپی 10))، 66-81. SID. https://sid.ir/paper/151827/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری نظیر، فتح آبادی جلیل، باقریان فاطمه. رابطه پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری با جنس, پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1388؛3(2 (پیاپی 10)):66-81. Available from: https://sid.ir/paper/151827/fa

    IEEE: کپی

    نظیر مظفری، جلیل فتح آبادی، و فاطمه باقریان، “رابطه پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری با جنس, پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه،” روان شناسی کاربردی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 66–81، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button