Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,846
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,286
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

23

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 360 | صفحه پایان 371

چکیده

 هدف پژوهش حاضر «بررسی تاثیر باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان پسر و دختر در گروههای تحصیلی علوم تجربی, ریاضی و انسانی» می باشد. در این پژوهش که یک مطالعه علی مقایسه ای است, برای آزمون فرضیه ها, 376 دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه «شهید بهشتی» به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. کلیه آزمودنی ها با استفاده از «مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر» و همکاران (GSES) و «فهرست سلامت روانی» (SCL-25) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسن استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که «باورهای خودکارآمدی قوی» بر «سلامت روانی» دانشجویان تاثیر مثبت داشته در حالی که این باورها بر «موفقیت تحصیلی» دانشجویان موثر نمی باشد. همچنین تفاوت های باورهای خودکارآمدی نمونه بررسی با توجه به «جنس» و «گروههای تحصیلی» معنادار نیست. افزون بر این, نتایج آشکار ساختند دانشجویانی که از سطح باورهای خودکارآمدی قوی برخوردارند دارای «اضطراب» بیشتر ولی گروهی که باورهای خودکارآمدی ضعیفتری دارند, «افسرده تر», هراسناکتر و وسواسی تر از سایرین هستند. با اینکه رابطه بین باورهای خودکارآمدی با مولفه های سلامت روانی نظیر «اضطراب», «افسردگی» حساسیت بین فردی, هراس و وسواس اجبار معنادار است ولی رابطه معناداری بین این باورها با مولفه های روان گسسته گرایی و پارانوئید مشاهده نگردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود، و صالح صدق پور، بهرام. (1383). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی، 8(4 (پیاپی 32))، 360-371. SID. https://sid.ir/paper/54548/fa

Vancouver: کپی

اعرابیان اقدس، خداپناهی محمدکریم، حیدری محمود، صالح صدق پور بهرام. بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(4 (پیاپی 32)):360-371. Available from: https://sid.ir/paper/54548/fa

IEEE: کپی

اقدس اعرابیان، محمدکریم خداپناهی، محمود حیدری، و بهرام صالح صدق پور، “بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32)، pp. 360–371، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54548/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا