مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش شناختی بر مسند مهارگذاری، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 29

چکیده

 این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش شناختی بر مسند مهارگذاری, انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه (سال تحصیلی 1380-1379) در شاهین شهر (شهرستان برخوار و میمه اصفهان) انجام گردید. نمونه مورد مطالعه شامل 100 دانش آموز شاهد (50 پسر و 50 دختر) بود که به صورت تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایشی و گواه جایگزین گردیدند. ابزارهای مورد استفاده شامل سه پرسشنامه جمعیت شناختی, مسند مهارگذاری راتر و انگیزه پیشرفت هرمنس و یک برنامه آموزش شناختی بود. در این پژوهش از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید. بنابراین, با توجه به طرح مذکور ابتدا پرسشنامه های جمعیت شناختی, مسند مهارگذاری و انگیزه پیشرفت به عنوان پیش آزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. پس از آن برنامه آموزش شناختی بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید, در حالیکه گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی پرسشنامه های مسند مهارگذاری و انگیزه پیشرفت به عنوان پس آزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. همچنین از میانگین نیمسالهای اول و دوم تحصیلی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آزمودنیها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش شناختی تاثیر معنی داری بر افزایش درجات مسند مهارگذاری درونی (F=81.03, P<0.01) و افزایش نمرات انگیزه پیشرفت (F=370.37, P<0.01) داشته است. همچنین این نتایج بیانگر این بود که آموزش شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی دار نداشته است (F=2.09, P<0.01).

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالب پور، اکبر، نوری، ابوالقاسم، و موسوی، حسین. (1381). تاثیر آموزش شناختی بر مسند مهارگذاری, انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد. مجله روانشناسی، 6(1 (پیاپی 21))، 18-29. SID. https://sid.ir/paper/54592/fa

    Vancouver: کپی

    طالب پور اکبر، نوری ابوالقاسم، موسوی حسین. تاثیر آموزش شناختی بر مسند مهارگذاری, انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد. مجله روانشناسی[Internet]. 1381؛6(1 (پیاپی 21)):18-29. Available from: https://sid.ir/paper/54592/fa

    IEEE: کپی

    اکبر طالب پور، ابوالقاسم نوری، و حسین موسوی، “تاثیر آموزش شناختی بر مسند مهارگذاری, انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد،” مجله روانشناسی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 18–29، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button