مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی هنجارهای موثر بر انتخاب استاد راهنما در حوزه های محض (علوم ریاضی) و میان رشته ای (علوم تربیتی): یک مطالعه پدیدارشناختی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 121

چکیده

 رشته های مختلف دانشگاهی, اجتماعات متفاوتی هستند که هر کدام مانند یک قبیله قلمرو ها, مرز های خاص, هنجار ها و فرهنگ خاص خود را دارند. بر همین اساس بچر به توصیف فرهنگ رشته ای علوم مختلف می پردازد. به عقیده وی علوم محض از نظر فرهنگی رقابتی, از نظر سیاسی به خوبی سازمان یافته, دارای میزان انتشار بالا, و وظیفه محور هستند, در حالیکه علوم اجتماعی کاربردی از نظر علمی کارکرد گرا, فایده گرا, مرتبط با ارتقای رفتار ها, از نظر فرهنگی ناظر به بیرون, دارای موقعیت نامعین, انتشارات دارای مخاطبان محدود, و قدرت محور هستند. در این مطالعه با در نظر گرفتن این دیدگاه هنجار های دانشجویان کارشناسی ارشد دو رشته علمی مختلف (علوم تربیتی به عنوان یک حوزه میان رشته ای و ریاضی به عنوان یک حوزه محض) در انتخاب استاد راهنما مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدار شناسی صورت گرفته و ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده است. به منظور دستیابی به داده های مورد نظر, تعداد 16 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تربیتی و 9 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ریاضی یکی از دانشگاه های تهران با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و داده های حاصل از ایشان با روش کد گذاری داده های روایی تحلیل شده اند. نتایج حاصل نشان می دهند که معیار های مورد نظر دانشجویان رشته علوم تربیتی در انتخاب استاد راهنما عبارت است از: ویژگی های رفتاری استادان, موقعیت استادان, معیار های آکادمیک, معیار های غیر آکادمیک, میزان حمایت احتمالی, و محدودیت ها. از سوی دیگر دانشجویان رشته ریاضی معیار های نسبتا متفاوت دیگری را به شرح ذیل, در انتخاب استاد راهنما مد نظر قرار می دهند: سبک نظارت پژوهشی, ویژگی های علمی اساتید, ویژگی های شخصیتی اساتید, معیار های غیر آکادمیک, محدودیت. بررسی تطبیقی نتایج حاصله در چارچوب رویکرد گشتالتی نشان می دهد که دانشجویان رشته ریاضی بیشتر تحت تاثیر شکل (جنبه های علمی پروژه پایان نامه) و دانشجویان علوم تربیتی تحت تاثیر زمینه (مصلحت اندیشی و روابط) اساتید خود را بر می گزینند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صفایی موحد، سعید، و عطاران، محمد. (1389). واکاوی هنجارهای موثر بر انتخاب استاد راهنما در حوزه های محض (علوم ریاضی) و میان رشته ای (علوم تربیتی): یک مطالعه پدیدارشناختی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(4 (پیاپی 8))، 95-121. SID. https://sid.ir/paper/152507/fa

Vancouver: کپی

صفایی موحد سعید، عطاران محمد. واکاوی هنجارهای موثر بر انتخاب استاد راهنما در حوزه های محض (علوم ریاضی) و میان رشته ای (علوم تربیتی): یک مطالعه پدیدارشناختی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1389؛2(4 (پیاپی 8)):95-121. Available from: https://sid.ir/paper/152507/fa

IEEE: کپی

سعید صفایی موحد، و محمد عطاران، “واکاوی هنجارهای موثر بر انتخاب استاد راهنما در حوزه های محض (علوم ریاضی) و میان رشته ای (علوم تربیتی): یک مطالعه پدیدارشناختی،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 95–121، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152507/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button