مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 62

چکیده

 مساله مورد بررسی در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان است. شاخص های به کار رفته برای اندازه گیری ذهنیت فلسفی عبارتست از: جامعیت, تعمق و انعطاف پذیری که ارتباط این شاخص ها با میزان خلاقیت استادان مورد بررسی قرار گرفته است.جامعه آماری پژوهش, استادان دانشگاه های آزاد استان زنجان (N=440) نفر بوده, نمونه مورد نظر از طریق نمونه گیری تصادفی - طبقه ای انتخاب گردیده است (N=210). در پژوهش مورد نظر برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامه؛ خلاقیت, ذهنیت فلسفی, استفاده شده است که هر دو استاندارد بوده و ضریب روایی آنها به ترتیب %81 و %80 برآورده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش آمار توصیفی از مشخصه های آماری نظیر فراوانی, میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی و برای مقایسه میانگین ها در متغیرهای گروه بندی نظیر جنس و رشته تحصیلی از آزمونT مستقل استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد؛ - با توجه به سطح معناداری (P<0.01) می توان با اطمینان 0.99 پذیرفت که بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت استادان رابطه معناداری وجود دارد.- بین سه شاخص ذهنیت فلسفی یعنی جامعیت, تعمق, انعطاف پذیری, با خلاقیت رابطه آماری معناداری وجود دارد.- مقایسه انجام گرفته به وسیله آزمون T مستقل نشان می دهد در رشته علوم انسانی و علوم پایه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت استادان تفاوت معناداری وجود ندارد.- مقایسه های انجام گرفته به وسیله آزمون T مستقل با P>0.05 نشان می دهد بین میزان خلاقیت استادان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. اما با P>0.01 ذهنیت فلسفی در مردان بیشتر از زنان است.- در بین شاخص های ذهنیت فلسفی نیز تنها عاملی که باعث ایجاد تفاوت شده شاخص تعمق است, به طوری که مردان به شکل معناداری تعمق بیشتری از زنان داشتند, اما انعطاف پذیری و جامعیت زنان و مردان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دمرچیلی، فریبا، و رسول نژاد، عبدالحسین. (1387). بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 4(1 (مسلسل 13))، 45-62. SID. https://sid.ir/paper/154118/fa

    Vancouver: کپی

    دمرچیلی فریبا، رسول نژاد عبدالحسین. بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛4(1 (مسلسل 13)):45-62. Available from: https://sid.ir/paper/154118/fa

    IEEE: کپی

    فریبا دمرچیلی، و عبدالحسین رسول نژاد، “بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 4، no. 1 (مسلسل 13)، pp. 45–62، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154118/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button