مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تکالیف نوشتاری مبتنی بر اصول تدریس ساختن گرایی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف این پژوهش طراحی تکالیف نوشتاری مبتنی بر نظریه ساختن گرایی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه بوده است. برای این منظور از دانش آموزان پسر سال متوسطه شهرستان ملایر, نمونه ای به حجم 52 نفر, به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای در قالب دو کلاس طبیعی انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردید و سپس متغیرهای تاثیرگذار احتمالی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از جمله پایه تحصیلی, رشته, جنسیت, و هوش آزمودنی های دو گروه کنترل شد. برای آزمودن تاثیر تکالیف نوشتاری مبتنی بر اصول تدریس نظریه ساختن گرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از یک طرح شبه آزمایشی پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی از یک آزمون انشایی محقق ساخته استفاده شده است. تکالیف نوشتاری طراحی شده برای درس مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه به مدت 4.5 ماه و 16 جلسه آموزشی برای گروه آزمایش اعمال گردید. اما گروه کنترل, بدون دریافت تکالیف نوشتاری, به فعالیت های معمول خود ادامه داد. داده ها با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیل گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح کمتر از 0.01 تفاوت معنی دار وجود دارد. این تفاوت در تمام سطوح شناختی دانش, فهمیدن, به کار بستن و بالاتر نیز در سطح کمتر از 0.01 معنی دار بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از تکالیف نوشتاری مبتنی بر اصول تدریس نظریه ساختن گرایی, پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را به خصوص در سطوح پیچیده تر یادگیری افزایش داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button