مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف این مطالعه, بررسی نوع انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. بدین منظور با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و طبقه ای, 400 دانشجوی دختر و پسر دوره کارشناسی پیوسته در رشته های مختلف انتخاب شدند. پیشرفت تحصیلی بر اساس میانگین نمرات نیم سال قبل و انگیزه های آنان با استفاده از یک پرسشنامه 54 سوالی اندازه گیری شد. پس از تجزیه و تحلیل آماری داده ها با آزمون t, تحلیل واریانس و آزمون توکی, و همبستگی گشتاوری پیرسون نتایج نشان داد که به طور کلی انگیزه دانشجویان مورد مطالعه بسیار پایین تر از حد متوسط است, اما پیشرفت تحصیلی آنان از میانگین نظری مفروض (نمره 12) بالاتر است. همچنین بین انگیزه درونی و انگیزه بیرونی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه همبستگی معنی دار وجود دارد. انگیزه درونی بیشترین همبستگی, و انگیزه بیرونی کمترین همبستگی را با پیشرفت تحصیلی دارند. اگر چه انگیزه درونی دانشجویان رشته های مختلف تفاوت معناداری با هم ندارند ولی انگیزه بیرونی دانشجویان رشته کتابداری از انگیزه بیرونی دانشجویان رشته های زبان و ادبیات فارسی, زبان و ادبیات انگلیسی, و مهندسی کامپیوتر پایین تر است. همچنین مجموع انگیزه درونی و بیرونی دانشجویان رشته کامپیوتر بیشتر از دانشجویان رشته کتابداری است. در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به طور کلی انگیزه پسران بالاتر از انگیزه دختران است. بین انگیزه درونی و بیرونی دانشجویان در ترم های مختلف تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. از نظر رابطه مشخصات جمعیت شناختی دانشجویان با انگیزه تحصیلی آنان, تنها تعامل تحصیلات پدر و تحصیلات مادر با انگیزه درونی, و با کل انگیزه رابطه دارد. یافته های تحقیق همچنین حاکی از آن است که تحصیلات پدر؛ تعامل تحصیلات پدر و تحصیلات مادر؛ و تعامل تحصیلات پدر و محل سکونت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضاخانی، سیمین دخت. (1386). بررسی انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 2(2 (مسلسل 6))، 85-106. SID. https://sid.ir/paper/154161/fa

Vancouver: کپی

رضاخانی سیمین دخت. بررسی انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1386؛2(2 (مسلسل 6)):85-106. Available from: https://sid.ir/paper/154161/fa

IEEE: کپی

سیمین دخت رضاخانی، “بررسی انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 2، no. 2 (مسلسل 6)، pp. 85–106، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154161/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button