مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نگرش مذهبی و اخلاق تحصیلی در پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 مقدمه و هدف: کیفیت زندگی دانشجویان, نقش حیاتی در بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی آنان دارد و بررسی عوامل مرتبط با آن مهم و ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش نگرش مذهبی و اخلاق تحصیلی در پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 1520 نفر بودند که از این میان, تعداد 209 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996), نگرش مذهبی گلریز و براهنی (1353) و اخلاق تحصیلی گل پرور (1389) بودند. در تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-27 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد نگرش مذهبی (498/0=r) و اخلاق تحصیلی (516/0=r) به شکل مثبت و معنی داری, کیفیت زندگی دانشجویان را پیش بینی می کنند (01/0>P). مجموعاً اخلاق تحصیلی و نگرش مذهبی, 6/51 درصد از واریانس کیفیت زندگی دانشجویان را تبیین می کنند. نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش, رشد و ارتقای اخلاق در محیط های تحصیلی دانشگاهی و بهبود باورها و نگرش مذهبی در میان دانشجویان, زمینه ساز رشد کیفیت زندگی دانشجویان خواهد بود و لذا توجه به این سازه های روان شناختی توسط متصدیان آموزشی دانشگاه ها, پیشنهاد می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button