مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

799
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علایم اختلال نقص توجه / بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 102

چکیده

 اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) برای بسیاری از دانش آموزان مشکلات زیادی ایجاد می کند و بر عملکرد شناختی‏, اجتماعی, هیجانی و خانوادگی و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشویی آنان تاثیر می گذارد. از سوی دیگر, والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی, فشار روانی بیش از حدی را تجربه می کنند و افسردگی, احساس محدودیت, ناکامی بالا, توانایی و اعتماد به نفس پایین و نیز اختلاف زناشویی در بین آنها مشاهده می شود.هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی آموزش رفتاری کنترل کودک به والدین بر کاهش نشانه های نقص توجه / بیش فعالی و بهبود عملکرد رفتاری کودکان و نیز کاهش میزان گرایش به افسردگی مادران کودکان مبتلا به این اختلال است. برای این منظور 22 دانش آموز 6 تا 11 ساله مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی که به مراکز مشاوره و بهداشت روانی شهرستان ساری مراجعه کرده اند از طریق مصاحبه بالینی و پرسشنامه SNAP-IV به شیوه ای هدفمند برای پژوهش انتخاب شدند. سپس افراد نمونه از نظر متغیرهای سن, جنسیت و تحصیلات با هم همتاسازی شده و بر حسب تصادف در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در جلسه های برنامه آموزشی مهارتهای کنترل کودک در گروه آزمایش فقط مادران شرکت کردند و به مدت 14 جلسه تحت آموزش مطابق برنامه بارکلی (1981) و نیز فورهند و مک ماهون (1981) قرار گرفتند اما گروه گواه تا پایان پس آزمون هیچ آموزشی دریافت نکرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرزاییان، بهرام، احدی، حسن، شریفی، حسن پاشا، و آزاد، حسین. (1385). تاثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علایم اختلال نقص توجه / بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 8(29)، 81-102. SID. https://sid.ir/paper/163740/fa

    Vancouver: کپی

    میرزاییان بهرام، احدی حسن، شریفی حسن پاشا، آزاد حسین. تاثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علایم اختلال نقص توجه / بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1385؛8(29):81-102. Available from: https://sid.ir/paper/163740/fa

    IEEE: کپی

    بهرام میرزاییان، حسن احدی، حسن پاشا شریفی، و حسین آزاد، “تاثیر آموزش مهارتهای کنترل کودک به مادران بر کاهش علایم اختلال نقص توجه / بیش فعالی کودکان و افسردگی مادران،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 8، no. 29، pp. 81–102، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163740/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button