مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,076
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,063
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری

صفحات

 صفحه شروع 308 | صفحه پایان 316

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش, شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال 93-94 می باشد. نمونه مورد تحقیق شامل 383 دانش آموز (167 دختر و 216 پسر) است که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای, از بین دانش آموزان دبیرستان های منطقه دو شهر تهران انتخاب شدند و به نسخه تجدید نظر شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینک (AISS) پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با عملکرد تحصیلی, همبستگی منفی (به ترتیب r=-0.43 و r=-0.56) و معنا دار (p<0.05) و بین سبک دلبستگی ایمن و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (56/0 r=, 05/0> p) وجود دارد. همچنین سازگاری تحصیلی, عاطفی و اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی (به ترتیب r=0.66, r=0.67, r=0.71 و p<0.05) دانش آموزان داشت. حدود 62 درصد واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای سبک های دلبستگی و سازگاری قابل تبیین بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه باید اهمیت سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری را به عنوان عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد تاکید قرار داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقایوسفی، علیرضا، سراوانی، شهزاد، زراعتی، رقیه، رازقی، فاطمه السادات، و پورعبدل، سعید. (1394). پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 21(4)، 308-316. SID. https://sid.ir/paper/16561/fa

    Vancouver: کپی

    آقایوسفی علیرضا، سراوانی شهزاد، زراعتی رقیه، رازقی فاطمه السادات، پورعبدل سعید. پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1394؛21(4):308-316. Available from: https://sid.ir/paper/16561/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا آقایوسفی، شهزاد سراوانی، رقیه زراعتی، فاطمه السادات رازقی، و سعید پورعبدل، “پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 21، no. 4، pp. 308–316، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16561/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا