مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 317 | صفحه پایان 326

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون, نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش, شامل تمام دانش آموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی SNAP-IV, ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور هم خوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا, چهارچوب پاسخ دهی و رسا بودن فرم فارسی پرسش نامه توسط داوران روان شناس تایید شد. سپس290 دانش آموزان که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند, آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه, خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانش آموز اجرا شد. هم چنین, مقیاس درجه بندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانش آموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار و کجی), همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی, تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی, حاکی از وجود دو عامل مجزای بی توجهی و بیش فعالی/ تکانش گری بود. این دو عامل, 38.23 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ, ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بعد بی توجهی 0.81, 0.81 و 0.80 و برای بعد بیش فعالی/ تکانش گری 0.75, 0.65 و 0.64 به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به خصوصیات روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی SNAP-IV, می توان از آن برای ارزیابی و غربال گری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، بهناز، و هادیان فرد، حبیب. (1394). ویژگی های روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون, نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 21(4)، 317-326. SID. https://sid.ir/paper/16565/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی بهناز، هادیان فرد حبیب. ویژگی های روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون, نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1394؛21(4):317-326. Available from: https://sid.ir/paper/16565/fa

    IEEE: کپی

    بهناز کیانی، و حبیب هادیان فرد، “ویژگی های روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون, نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 21، no. 4، pp. 317–326، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button