مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,921
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روان نمایشگری در بهبود مهارت های اجتماعی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 288

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان نمایشگری بر بهبود مهارت های اجتماعی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر معتاد به اینترنت در دانشگاه اصفهان انجام شده است.روش: در یک طرح نیمه آزمایشی, 36 دانشجوی دختر که به صورت در دسترس نمونه گیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش ده جلسه آموزش مهارت های اجتماعی با رویکرد روان نمایشگری اجرا شد. برای ارزیابی اعتیاد به اینترنت و مهارت های اجتماعی به ترتیب از مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه مهارت های اجتماعی بهره گرفته شد. تاثیر مداخله انجام شده به کمک پیش آزمون, پس آزمون و پی گیری یک ماهه ارزیابی شد. داده ها به کمک آزمون های آماری ضریب همبستگی و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافته ها: مهارت های اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری (p<0.001) افزایش و میانگین نمره های اعتیاد به اینترنت گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری (p<0.001) کاهش یافت.نتیجه گیری: تعامل های افراد در گروه های روان نمایشگری, مطرح کردن مساله در گروه و دستیابی به راه حل نهایی توسط شخص از عوامل موثر در اثربخشی این مداخله است. همچنین می توان رویکرد روان نمایشگری را مداخله ای موثر برای افزایش مهارت های اجتماعی برای معتادان به اینترنت دانست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کورکی، مریم، یزدخواستی، فریبا، ابراهیمی، امراله، و عریضی سامانی، سیدحمیدرضا. (1390). اثربخشی روان ‌نمایشگری در بهبود مهارت ‌های اجتماعی و کاهش اعتیاد به ‌اینترنت در دانشجویان دختر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 17(4 (پیاپی 67))، 279-288. SID. https://sid.ir/paper/16600/fa

    Vancouver: کپی

    کورکی مریم، یزدخواستی فریبا، ابراهیمی امراله، عریضی سامانی سیدحمیدرضا. اثربخشی روان ‌نمایشگری در بهبود مهارت ‌های اجتماعی و کاهش اعتیاد به ‌اینترنت در دانشجویان دختر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1390؛17(4 (پیاپی 67)):279-288. Available from: https://sid.ir/paper/16600/fa

    IEEE: کپی

    مریم کورکی، فریبا یزدخواستی، امراله ابراهیمی، و سیدحمیدرضا عریضی سامانی، “اثربخشی روان ‌نمایشگری در بهبود مهارت ‌های اجتماعی و کاهش اعتیاد به ‌اینترنت در دانشجویان دختر،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 17، no. 4 (پیاپی 67)، pp. 279–288، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button