مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

904
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت موجود آموزش بیمار: درک پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: آموزش بیمار یکی از اساسی ترین نقش های هر پرستار است و تعهد پرستارها نسبت به انجام آن تحت تاثیر درک آن ها از نقش آموزشی خود دارد. از آنجایی که موضوع آموزش بیمار روی تمامی جوانب پرستاری, درمان, بهبودی و هزینه ها تاثیر بسزایی دارد, پی بردن به وضعیت موجود آموزش بیمار بسیار حایز اهمیت است زیرا موجب می شود که پرستاران از عملکردشان آگاه شوند و اصلاح و ارتقا این وظیفه مهم پرستاری برای ایشان امکان پذیر تر باشد, لذا این پژوهش با هدف درک پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر تبریز از وضعیت موجود آموزش بیمار انجام شده است.مواد و روشها: این پژوهش, یک مطالعه توصیفی است که به طور تصادفی طبقه بندی شده متناسب با مشارکت 400 نفر از پرستاران شاغل در بخش های بیمارستان های آموزشی شهر تبریز در سال 1389 اجرا گردید. گردآوری اطلاعات با ابزار «نقش پرستار در آموزش به بیمار» تاکلام (1991) انجام گرفت که با این ابزار دیدگاه پرستاران به آموزش بیمار در چهار بعد «بررسی نیازهای آموزشی بیمار», «برنامه ریزی آموزشی», «اجرای آموزش بیمار» و «ارزشیابی آموزش بیمار» در وضعیت موجود بررسی شد. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزار آماری  SPSS / ver14 انجام گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در کلیه ابعاد وضعیت موجود در سطح متوسط و متمایل به نامطلوب قرار داشت, و از دیدگاه واحدهای مورد پژوهش به ترتیب ابعاد «بررسی نیازهای آموزشی بیمار» و «اجرا» بیشتر از ابعاد «برنامه ریزی آموزشی» و «ارزشیابی آموزش بیمار» انجام می شود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج که حاکی از نیاز به توجه بیشتر به بهبود وضعیت آموزش بیمار می باشد, لزوم نگاه ویژه از سوی مسوولین امر بیش از پیش به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمان زاده، وحید، ولی زاده، لیلا، محجل اقدم، علیرضا، و رضاقلی فام، اکرم. (1389). وضعیت موجود آموزش بیمار: درک پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی، 5(19)، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/166867/fa

    Vancouver: کپی

    زمان زاده وحید، ولی زاده لیلا، محجل اقدم علیرضا، رضاقلی فام اکرم. وضعیت موجود آموزش بیمار: درک پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(19):39-46. Available from: https://sid.ir/paper/166867/fa

    IEEE: کپی

    وحید زمان زاده، لیلا ولی زاده، علیرضا محجل اقدم، و اکرم رضاقلی فام، “وضعیت موجود آموزش بیمار: درک پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر تبریز،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 19، pp. 39–46، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button