مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک رهبری (تحول آفرین-تبادلی-عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: رهبری یکی از ضرورت های اصلی برای انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است. رهبری در همه حرفه ها و خصوصا در حرفه چالش انگیزی مانند خدمات فوریت های پزشکی بسیار حائز اهمیت است. مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی که به نام اورژانس 115 نیز شناخته می شود در راستای حفظ سلامت افراد جامعه ایجاد شده است. تکنسین های فوریت های پزشکی با محیط استرس زایی روبرو می باشند, که کار کردن در آن بسیار دشوار است. با توجه با این شرایط کاری, و ضرورت دقت و سرعت عمل در نجات جان انسان ها, اهمیت رضایت شغلی در این حرفه دو چندان به نظر می رسد. یکی از عواملی که با رضایت شغلی رابطه دارد سبک رهبری است, بر اساس پژوهش های انجام شده, برخی سبک های رهبری در افزایش رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد.مواد و روشها: تکنسین های مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان اصفهان و مدیران سطوح مختلف جامعه آماری پژوهش تشکیل می دهند. با تو جه به محدود بودن تعداد آن ها نمونه گیری انجام نشده است. جهت بررسی سبک رهبری, پرسش نامه چند عاملی رهبری (MLQ) به کار رفته است و به منظور سنجش رضایت شغلی پرسشنامه شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شده است. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است؛ و برای بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی تحلیل همبستگی پیرسون به کار رفته است.یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش دو سبک رهبری تحول آفرین و تبادلی با رضایت شغلی رابطه معنادار داشته اند (P≤0.01), و سبک رهبری عدم مداخله گر با رضایت شغلی رابطه نداشته است.بحث و نتیجه گیری: شایسته است در حرفه چالش انگیزی چون خدمات فوریت های پزشکی از افرادی در نقش مدیر استفاده شود که ویژگی های مطلوب رهبری تحول آفرین را داشته باشند و حتی با طرق مختلف نظیر آموزش زمینه تقویت رفتارهای رهبری اثربخش بین مدیران سطوح مختلف فراهم شود. تا رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی ارتقا یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانیان، عظیمه، حدادپور، عباس، و ملکی، محمدرضا. (1389). رابطه سبک رهبری (تحول آفرین-تبادلی-عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی. مجله پرستاری و مامایی، 5(20)، 42-51. SID. https://sid.ir/paper/166881/fa

    Vancouver: کپی

    قربانیان عظیمه، حدادپور عباس، ملکی محمدرضا. رابطه سبک رهبری (تحول آفرین-تبادلی-عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(20):42-51. Available from: https://sid.ir/paper/166881/fa

    IEEE: کپی

    عظیمه قربانیان، عباس حدادپور، و محمدرضا ملکی، “رابطه سبک رهبری (تحول آفرین-تبادلی-عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 20، pp. 42–51، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button