Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3555
  • دانلود: 

    972
چکیده: 

مقدمه: محیط اتاق عمل یکی از محیط های پر خطر در نظر گرفته شده است که گاها به دنبال اشتباهات پرستاران تازه کار، فوت بیماران اتفاق می افتد. این پژوهش با توجه به نیاز پرستاران اتاق عمل به تصمیم گیری سریع در موقعیت های اورژانس و با هدف تعیین تاثیر آموزش تلفیقی شبیه سازی و راهبردهای تفکر انتقادی بر تصمیم گیری بالینی در دانشجویان اتاق عمل انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه نیمه تجربی بر روی دانشجویان ترم اول کارشناسی اتاق عمل ( (n=2با طرح دو گروه تجربی (n=17) و گروه کنترل (n=15) انجام گردید. در ابتدا توسط ابزار تصمیم گیری بالینی جانکیز پیش آزمون از دانشجویان گرفته شد و سپس 8 جلسه آموزش عملکرد فرد اسکراب و سیار به روش شبیه سازی و راهبردهای تفکر انتقادی در گروه تجربی و آموزش شبیه سازی به تنهایی در گروه کنترل انجام گردید و در نهایت نمره تصمیم گیری بالینی در پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار spss/ver.17 مقایسه میانگین نمرات تصمیم گیری بالینی در قبل و بعد از روش آموزش استفاده گردید.یافته ها: در نهایت بین نمره تصمیم گیری بالینی در گروه تحت آموزش شبیه سازی و راهبردهای تفکر انتقادی در مقابل گروه شبیه سازی به تنهایی تفاوت معنی دار آماری یافت نشد.بحث و نتیجه گیری: به عنوان دلایل عدم وجود تفاوت معناداری آماری بین روش آموزش و نمره تصمیم گیری بالینی می توان به تعداد نمونه های اندک، زمان و جلسات محدود آموزشی اشاره نمود. انجام مطالعات بیشتر در این زمینه با رفع محدودیت های حاضر ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3555

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 972 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1315
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

مقدمه: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه نظرات و ایده های دانشجویان به عنوان عنصر آموزشی می تواند راه گشای برنامه های آینده باشد.مواد و روشها: در پژوهشی توصیفی، 44 نفر از دانشجویان مامایی سال آخر دوره روزانه و شبانه دانشکده پرستاری و مامایی تبریز مورد مطالعه قرار گرفتند. دیدگاه دانشجویان در مورد مشکلات آموزش بالینی توسط پرسشنامه ای شامل هفت قسمت: مشخصات دموگرافیک، مربی بالینی، دانشجو، محیط آموزش بالینی، برنامه ریزی آموزشی و ارزشیابی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی در نرم افزار SPSS استفاده شد.یافته ها: مشکلات مربوط به آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به دانشجو (82%)، محیط آموزش بالینی (61%)، برنامه ریزی آموزشی (56%)، ارزشیابی (56%) و مربی بالینی (36%) بودند.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با تامین امکانات رفاهی دانشجویان در مراکز آموزش بالینی، ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان این رشته و استفاده از مربیان توانمند می توان تا حدود زیادی از مشکلات آموزش بالینی دانشجویان مامایی کاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2212
  • دانلود: 

    783
چکیده: 

مقدمه: حرفه ای شدن از مفاهیم بنیادی و پایه ای پرستاری است، این پدیده حاصل تعامل فرد–محیط کاری و ارتباطات بین فردی می باشد. این ارتباط به اعضای گروه امکان می دهد تا خودشان و منابع خود را نظم و سازمان بخشند و با همکاری یکدیگر مشکلات خود را رفع نمایند. لذا دانشجویان پرستاری باید در طول دوره تحصیل خود به سطح مناسبی از اجتماعی شدن دست یابند. مطالعات اندکی در کشورمان در زمینه بررسی سطح اجتماعی شدن دانشجویان پرستاری انجام شده است. هدف این مطالعه بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه ای فارغ التحصیلان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز می باشد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در سال 1389 انجام شد. در این مطالعه 28 فارغ التحصیل کارشناسی پرستاری با روش سرشماری شرکت نمودند. برای جمع آوری داده ها از «پرسشنامه اجتماعی شدن حرفه ای» استفاده شد که حاوی 48 گزینه است. نمره این پرسشنامه از 48 تا 336 متغیر است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.یافته ها: 71.4 درصد فارغ التحصیلان پرستاری در طی دوره تحصیل دارای یک الگو در پرستاری بودند، مربیان بالینی 60.7 درصد و پرستاران 25 درصد بهترین الگوهای آنها در انتقال فرهنگ پرستاری ذکر شدند. میانگین نمره اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان 29.5±249.9 بوده و 6 دانشجو (21.4 %) در سطح متوسط و 22 دانشجو (78.6%) در سطح زیاد اجتماعی شدن قرار داشتند.بحث و نتیجه گیری: سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری قابل قبول می باشد. با توجه به کم بودن متون پژوهشی در این زمینه و اهمیت توانمندی حرفه ای دانشجویان پرستاری در تحقق رسالت نظام سلامت، انجام مطالعات بیشتر با رفع محدودیت های مطالعه حاصل، پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 783 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    26-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

مقدمه: آگاهی پرستاران از قوانین حرفه ای سبب افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری شده و از بروز مشکلات قانونی برای پرستاران جلوگیری می کند؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین آگاهی پرستاران شاغل از قوانین حرفه ای در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1388 انجام گرفت.مواد و روشها: مطالعه حاضر پژوهش توصیفی بوده که محققان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آگاهی پرستاران از قوانین حرفه ای پرستاری را بررسی نمودند. در این مطالعه 298 پرستار شاغل در مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 13 SPSS/Ver تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که آگاهی اکثریت پرستاران (88.9%) از قوانین حرفه ای پرستاری در حد ضعیف و فقط 11.1 درصد در حد متوسط آگاهی داشتند و هیچ پرستاری در این زمینه آگاهی خوبی نداشت.بحث و نتیجه گیری: مشخص شد که پرستاران مورد مطالعه از نظر آگاهی از قوانین حرفه ای در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و نیاز به ایجاد برنامه های بازآموزی و گنجاندن این قوانین در برنامه درسی پرستاری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    33-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    802
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

مقدمه: کارآموزی بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری است. محیط کار آموزی بالینی تنش زاست. این تنش می تواند یادگیری دانشجویان و موفقیت آن ها را در کار آموزی بالینی و سلامت روانی آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد. هدف از این مطالعه بررسی تنش دانشجویان پرستاری در محیط بالینی می باشد.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی کل دانشجویان پرستاری دوره کارشناسی دانشکده پرستاری مامایی تبریز که واحد کار آموزی بالینی داشتند (181 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس استاندارد تنش زاهای دانشجویان (کوهن) بود. داده ها در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش میانگین امتیاز تنش دانشجویان مورد مطالعه در حد 16.9±57.09 بود. میزان تنش دانشجویان در حد متوسط بود.بحث و نتیجه گیری: تنش مانع یادگیری دانشجویان می شود بنابراین پیشنهاد می شود دانشکده های پرستاری با ارایه آموزش و راهکارهای مناسب به مربیان و دانشجویان پرستاری جهت شناخت همه جانبه امور و مشکلات آموزش بالینی خصوصا شناخت عوامل تنش زای کار آموزی بالینی و چگونگی یافتن روش های موثر مقابله با آن ها اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    42-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4121
  • دانلود: 

    1475
چکیده: 

مقدمه: رهبری یکی از ضرورت های اصلی برای انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است. رهبری در همه حرفه ها و خصوصا در حرفه چالش انگیزی مانند خدمات فوریت های پزشکی بسیار حائز اهمیت است. مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی که به نام اورژانس 115 نیز شناخته می شود در راستای حفظ سلامت افراد جامعه ایجاد شده است. تکنسین های فوریت های پزشکی با محیط استرس زایی روبرو می باشند، که کار کردن در آن بسیار دشوار است. با توجه با این شرایط کاری، و ضرورت دقت و سرعت عمل در نجات جان انسان ها، اهمیت رضایت شغلی در این حرفه دو چندان به نظر می رسد. یکی از عواملی که با رضایت شغلی رابطه دارد سبک رهبری است، بر اساس پژوهش های انجام شده، برخی سبک های رهبری در افزایش رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد.مواد و روشها: تکنسین های مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان اصفهان و مدیران سطوح مختلف جامعه آماری پژوهش تشکیل می دهند. با تو جه به محدود بودن تعداد آن ها نمونه گیری انجام نشده است. جهت بررسی سبک رهبری، پرسش نامه چند عاملی رهبری (MLQ) به کار رفته است و به منظور سنجش رضایت شغلی پرسشنامه شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شده است. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است؛ و برای بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی تحلیل همبستگی پیرسون به کار رفته است.یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش دو سبک رهبری تحول آفرین و تبادلی با رضایت شغلی رابطه معنادار داشته اند (P≤0.01)، و سبک رهبری عدم مداخله گر با رضایت شغلی رابطه نداشته است.بحث و نتیجه گیری: شایسته است در حرفه چالش انگیزی چون خدمات فوریت های پزشکی از افرادی در نقش مدیر استفاده شود که ویژگی های مطلوب رهبری تحول آفرین را داشته باشند و حتی با طرق مختلف نظیر آموزش زمینه تقویت رفتارهای رهبری اثربخش بین مدیران سطوح مختلف فراهم شود. تا رضایت شغلی تکنسین های فوریت های پزشکی ارتقا یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    52-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1103
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر پژوهش های زیادی در خصوص بررسی تاثیر کار شیفتی در گردش بر زندگی شغلی و خانوادگی پرستاران صورت گرفته است، اما در این میان کمتر پژوهشی به بررسی تاثیر کار شیفتی در گردش بر رضایت زناشویی آنان پرداخته است. در همین راستا، این پژوهش بر رضایت زناشویی در پرستاران شهر تبریز پرداخته است.مواد و روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی – مقطعی می باشد. نمونه پژوهش شامل 150 پرستار بود که به طور تصادفی از میان پنج بیمارستان انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ جمع آوری شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از محاسبه میانگین، انحراف معیار و آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان می دهد که میانگین رضایت زناشویی در پرستاران شیفت ثابت 19.90±145.05 و در پرستاران شیفت در گردش 20.09±151.26 بود. بر اساس نتایج بدست آمده تفاوت معناداری در زمینه رضایت-مندی زناشویی بین دو گروه شیفت کاری ثابت و در گردش نبود ((P=0.128.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش آموزش به نظر می رسد مهارت های لازم در جهت افزایش بیشتر رضایت مندی زناشویی کلیه پرستاران امری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button