مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 78

چکیده

 هدف: پدیده درآمیختگی افکار از مفاهیم مهم نظریه فراشناختی در زمینه اختلال وسواسی- اجباری می باشد. در پژوهش حاضر ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان سنجیده شد. روش: پس از ترجمه نسخه اصلی, فرم نهایی بر روی 130 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان اجرا شد. برای سنجش پایایی آزمون از روش های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب دونیمه سازی) بهره گرفته شد و تعیین روایی آزمون به روش روایی همگرا, روایی تشخیصی و تحلیل عوامل انجام شد. یافته ها: تحلیل پایایی همسانی درونی, ضریب آلفا را برای عامل کلی 0.87, و برای عامل اول, دوم, سوم و دونیمه سازی به ترتیب, 0.77, 0.82, 0.80و 0.73 نشان داد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) برای بررسی روایی تشخیصی میان دو گروه بیمار و عادی, نشان داد که دو گروه از لحاظ عامل کلی و خرده مقیاس های آن با هم تفاوت معنی دار دارند (P<0.001). داده های روایی همگرا ضریب همبستگی بین آزمون درآمیختگی افکار و پرسش نامه درآمیختگی فکر-کنش را 0.65 نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی با چرخش واریماکس نیز سه عامل درآمیختگی فکر -کنش, درآمیختگی فکر - شئ و درآمیختگی فکر - رویداد را به دست آورد. نتیجه گیری: آزمون درآمیختگی افکار در نمونه دانشجویان ایرانی از روایی وپایایی مناسبی برخوردار است و می تواند در موارد تشخیصی و درمانی کاربرد داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خرم دل، کاظم، ربیعی، مهدی، مولوی، حسین، و نشاط دوست، حمیدطاهر. (1389). ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 16(1 (پیاپی 60))، 74-78. SID. https://sid.ir/paper/16729/fa

    Vancouver: کپی

    خرم دل کاظم، ربیعی مهدی، مولوی حسین، نشاط دوست حمیدطاهر. ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1389؛16(1 (پیاپی 60)):74-78. Available from: https://sid.ir/paper/16729/fa

    IEEE: کپی

    کاظم خرم دل، مهدی ربیعی، حسین مولوی، و حمیدطاهر نشاط دوست، “ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 60)، pp. 74–78، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16729/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button