مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

820
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 143

چکیده

 هدف پژوهش اثربخشی برنامه آموزش مادران در کاهش زورگویی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بود. نوع پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان ابرکوه که در سال تحصیلی 1389-1388 مشغول به تحصیل بودند. به منظور اجرای پژوهش پس از انجام جامعه سنجی و اجرای پرسشنامه روابط با همگنان (که بخشی از آن زورگویی کودکان را اندازه گیری می نماید), 20 نفر از کودکانی که بر اساس تحلیل نتایج جامعه سنجی و نمرات کسب شده در پرسشنامه روابط با همگنان, به عنوان زورگو طبقه بندی شده بودند به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. مادران گروه آزمایش به مدت 9 جلسه (در هر هفته یک جلسه) در برنامه آموزشی کاهش زورگویی قرار گرفتند, ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. آزمودنی ها پس از 45 روز, مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تفاوت معنی داری (0.001>p) را در مرحله پس آزمون بین گروه آزمایش و کنترل نشان داد. نتایج در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنی داری (0.001>p) را بین گروه آزمایش و کنترل نشان داد. با توجه به وجود تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون و در دوره پیگیری می توان گفت که برنامه آموزش والدین, به عنوان یک روش آموزشی موثر برای کاهش زورگویی در کودکان زورگو, قابلیت استفاده دارد. نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد تبیین قرار گرفته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورسید، سیدرضا، امیری، شعله، مولوی، حسین، و پورسید، سیدمهدی. (1391). اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، 7(24)، 131-143. SID. https://sid.ir/paper/175069/fa

    Vancouver: کپی

    پورسید سیدرضا، امیری شعله، مولوی حسین، پورسید سیدمهدی. اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)[Internet]. 1391؛7(24):131-143. Available from: https://sid.ir/paper/175069/fa

    IEEE: کپی

    سیدرضا پورسید، شعله امیری، حسین مولوی، و سیدمهدی پورسید، “اثربخشی برنامه آموزش مادران در میزان زورگویی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی،” یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، vol. 7، no. 24، pp. 131–143، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175069/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button