مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,060
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای مبتنی بر چندرسانه ای در یادگیری موضوعات پیچیده

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 60

چکیده

 این پژوهش, با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای به صورت چندرسانه ای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور, از روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق, شامل تمامی دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر کرج بود که از بین آنها 60 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) قرار داده شدند. در گروه کنترل, درس علوم تجربی به شیوه مرسوم و در گروه های آزمایشی یک و دو, به ترتیب همان مطالب درسی در قالب نرم افزار چندرسانه ای معمولی طراحی شده توسط محقق و نرم افزار چندرسانه ای طراحی شده با الگوی چهار مولفه ای, به دانش آموزان ارایه شد. برای هر سه گروه, پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. ابزار جمع آوری اطلاعات, آزمون محقق ساخته بود که پایایی آن, 0.84 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین نمرات گروه های کنترل و آزمایش, تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که متغیر وابسته؛ یعنی, یادگیری دانش آموزان کلاس مبتنی بر چندرسانه ای معمولی بهتر از گروهی که با روش مرسوم آموزش دیده بودند و نیز یادگیری دانش آموزانی که با روش مبتنی بر چندرسانه ای طراحی شده بر مبنای الگوی چهار مولفه ای, بهتر از گروه مبتنی بر چندرسانه ای معمولی بود. با توجه به نتایج به دست آمده, توصیه می شود, در آموزش موضوعات پیچیده از قابلیت های چندرسانه ای ها و الگوهای طراحی آموزشی دقیقی مثل الگوی چهار مولفه ای که برای آموزش موضوعات پیچیده ارایه شده است, استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانزاده، حجت، رستگارپور، حسن، و دهقانزاده، حسین. (1394). اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای مبتنی بر چندرسانه ای در یادگیری موضوعات پیچیده. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(3 (پیاپی 19))، 45-60. SID. https://sid.ir/paper/175345/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانزاده حجت، رستگارپور حسن، دهقانزاده حسین. اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای مبتنی بر چندرسانه ای در یادگیری موضوعات پیچیده. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1394؛5(3 (پیاپی 19)):45-60. Available from: https://sid.ir/paper/175345/fa

    IEEE: کپی

    حجت دهقانزاده، حسن رستگارپور، و حسین دهقانزاده، “اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای مبتنی بر چندرسانه ای در یادگیری موضوعات پیچیده،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 45–60، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175345/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button