مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوع های پیچیده

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 197

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوع های پیچیده در درس فیزیک بود. این پژوهش از جنبه هدف, کاربردی و از جنبه روش شناسی در زمره پژوهش های آزمایشی قرار دارد. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 93- 1392 و نمونه پژوهش سی نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفره آزمایش و کنترل قرارداده شد. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (طراحی آموزشی درس فیزیک بر اساس الگوی چهار مولفه ای) قرار گرفت و گروه کنترل با روش رایج آموزش دید. ابزار جمع آوری داده ها, مقیاس اندازه گیری نه درجه ای پاس, ون مرینبور و آدام (1994) بود که روایی صوری آن مورد تایید اساتید و متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با روش بازآزمایی 0.85 به دست آمد. ابزار دیگر, آزمون محقق ساخته میزان یادگیری بود که متخصصان و استادان, روایی صوری آن را مشخص کردند و پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی 0.79 به دست آمد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش ها و نرم افزارهای آماری, نتایج پژوهش نشان داد که الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر کاهش میزان بار شناختی بیرونی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تاثیر معنا داری دارد. همچنین یافته ها نشان داد که میزان یادگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری، مصطفی، و امیرتیموری، محمدحسن. (1396). بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوع های پیچیده. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(44 )، 173-197. SID. https://sid.ir/paper/523242/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری مصطفی، امیرتیموری محمدحسن. بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوع های پیچیده. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(44 ):173-197. Available from: https://sid.ir/paper/523242/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی سالاری، و محمدحسن امیرتیموری، “بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوع های پیچیده،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 44 ، pp. 173–197، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button