مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش مهارت های زندگی در هنرستان ها: راهبردی ضروری و موثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 169

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر پرخاشگری و قلدری دانش آموزان پسر هنرستانی بود. در این راستا, از روش آزمایشی با طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر در حال تحصیل در هنرستان های ناحیه دو شهر کرج بودند که 30 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا اعضای هر دو گروه با به کارگیریمقیاس پرخاشگری (باس و پری, 1992) و مقیاس قلدری (اولوئوس, 1996) مورد آزمون قرار گرفتند (پیش آزمون). سپس, گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند درحالی که گروه گواه آموزشی دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات گروهی, از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله, متغیر پرخاشگری کلی و مولفه های آن (پرخاشگری بدنی, پرخاشگری کلامی, خشم و خصومت) و همچنین قلدری و مولفه های آن (به خصوص شیوع قلدری) در آزمودنی های گروه آزمایشی به نسبت گروه گواه کاهش معناداری داشته است, بر این اساس, می توان گفت آموزش مهارت های زندگی بر کاهش پرخاشگری و قلدری نوجوانان موثر بوده و بنابراین, توصیه می شود که آموزش مهارت های زندگی به عنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاج حسینی، منصوره، خورسندی شیرغان، محمد، و زندی، سعید. (1396). آموزش مهارت های زندگی در هنرستان ها: راهبردی ضروری و موثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 10(40 )، 151-169. SID. https://sid.ir/paper/183456/fa

    Vancouver: کپی

    حاج حسینی منصوره، خورسندی شیرغان محمد، زندی سعید. آموزش مهارت های زندگی در هنرستان ها: راهبردی ضروری و موثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛10(40 ):151-169. Available from: https://sid.ir/paper/183456/fa

    IEEE: کپی

    منصوره حاج حسینی، محمد خورسندی شیرغان، و سعید زندی، “آموزش مهارت های زندگی در هنرستان ها: راهبردی ضروری و موثر جهت کاهش پرخاشگری و قلدری،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 10، no. 40 ، pp. 151–169، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button