مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,083
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خودکارآمدی، جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 222

چکیده

 با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی, هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی, شامل 83 دانش آموز دختر و 81 دانش آموز پسر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های «مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر», «مقیاس جهت گیری های یادگیری زبان», «سیاهه راهبردهای یادگیری زبان» و همچنین «آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی» را تکمیل کردند. نتیجه ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی, راهبردهای شناختی و فراشناختی, انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. و بین جهت گیری بی انگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. همچنین نتیجه های تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بی انگیزشی, خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیش بینی کننده های پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان است. در مجموع یافته های پژوهش حاضر, بر نقش موثر خودکارآمدی, راهبردهای یادگیری زبان و جهت گیری های انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تاکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمینی، سهیلا، برزگری، لیلی، هاشمی، تورج، و کیانی، رقیه. (1390). نقش خودکارآمدی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 18(1)، 207-222. SID. https://sid.ir/paper/186628/fa

    Vancouver: کپی

    زمینی سهیلا، برزگری لیلی، هاشمی تورج، کیانی رقیه. نقش خودکارآمدی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1390؛18(1):207-222. Available from: https://sid.ir/paper/186628/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا زمینی، لیلی برزگری، تورج هاشمی، و رقیه کیانی، “نقش خودکارآمدی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیش بینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 18، no. 1، pp. 207–222، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button