مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,974
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: الکتروشوک درمانی, روشی است برای درمان بیماری های روانی که نیاز به همکاری تیم بیهوشی, روان پزشکی و پرستاری دارد. یکی از مراقبت های مهم پرستاری, آموزش به بیمار به خصوص در مورد موقتی بودن اختلال شناختی بعد از الکتروشوک درمانی می باشد, لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش قبل از الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه تجربی بر روی 74 نفر از بیمارانی که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه (37 نفر گروه آزمایش و 37 نفر شاهد) تقسیم شدند. در گروه مداخله به کمک پمفلت, عکس و سخنرانی آموزش های قبل از شوک داده شد. وضعیت شناختی بیماران به ترتیب قبل از الکتروشوک درمانی, 24 ساعت بعد از اولین, سومین و ششمین شوک بررسی و سپس در دو گروه مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه استاندارد وضعیت شناختیMMSE  بود. داده ها بعد از جمع آوری با آزمون آماری اندازه های تکرار (Repeatedmeasures) و آزمون t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: آزمون آماری تفاوت معنی داری را در وضعیت شناختی گروه شاهد و آزمایش نشان داد (p<0.01). این تفاوت, 24 ساعت بعد از اولین و سومین الکتروشوک مشاهده شد, به طوری که وضعیت شناختی گروه آزمایش در این فواصل بیشتر از گروه شاهد بود, ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری بعد از شوک ششم مشاهده نشد.نتیجه گیری: کمبود و عدم آگاهی, موجب ترس و آشفتگی می شود که عوارض شناختی بعد از الکتروشوک درمانی را تشدید می کند, لذا ضرورت دارد پرستاران اطلاعات مناسب و کافی را قبل از اجرای این روش درمانی در اختیار بیماران قرار دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجتی، حمید، شریف نیا، سیدحمید، مبشری، محسن، و آخوندزاده، گلبهار. (1391). تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، 9(1)، 16-23. SID. https://sid.ir/paper/231469/fa

    Vancouver: کپی

    حجتی حمید، شریف نیا سیدحمید، مبشری محسن، آخوندزاده گلبهار. تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)[Internet]. 1391؛9(1):16-23. Available from: https://sid.ir/paper/231469/fa

    IEEE: کپی

    حمید حجتی، سیدحمید شریف نیا، محسن مبشری، و گلبهار آخوندزاده، “تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان،” توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، vol. 9، no. 1، pp. 16–23، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231469/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button