مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

831
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تجارب استرس و استراتژی های سازگاری در معلمان زن مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 297 | صفحه پایان 316

چکیده

 مقدمه: شناسایی و درک عوامل اثرگذار بر بروز استرس معلمان زن مقطع ابتدایی و نحوه سازگاری با این عوامل می تواند موجب تغییرات شگرف در توسعه نظام آموزشی کشور شده و زمینه ای برای طراحی مداخلات آموزشی مناسب در راستای ارتقاء سلامت افراد و جوامع باشد. هدف از این مطالعه تبیین تجارب استرس و استراتژی های سازگاری معلمان زن مقطع ابتدایی از دیدگاه آنان بود.روش ها: این مطالعه کیفی با مشارکت 46 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در مدارس شهری و روستایی استان لرستان با نمونه گیری ترکیبی مبتنی بر هدف به روش بحث متمرکز (Focus group) به صورت نیمه ساختاریافته(Semi structured) در گروه های پنج تا ده نفره در سال 1392 طراحی و اجرا شد. پس از کسب رضایت نامه, داده ها جمع آوری,ضبط, دستنویسی و پس از کنترل صحت ثبت داده ها, با روش تحلیل محتوی (Content Analysis) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها معیار مقبولیت, تاییدپذیری و انتقال پذیری لحاظ گردید.یافته ها: پنج مضمون اصلی شامل ماهیت استرس زایی شغل, مهندسی مجدد سازمانی, عوامل فرهنگی- اجتماعی, عوامل مربوط به فرد و تعارض نقش ها استخراج شد.نتیجه گیری: شناخت موضوعات در زمینه استرس و استراتژی های سازگاری می تواند در حل مشکلات آموزشی اثرگذاربوده و افقی جدید در انجام تحقیقات جامع تر برای محققان فراهم نماید. به نظر می رسد استفاده از مدل های اجتماعی و مدل های در طراحی فرآیندهایی مانند پایش و نظارت ها, سیستم های آموزش معلمان, ارزش گذاری و تغییر در فرآیند ارتقاء شغلی موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبزی، الهام، طل، آذر، و صادقی، رویا. (1394). تبیین تجارب استرس و استراتژی های سازگاری در معلمان زن مقطع ابتدایی. تحقیقات نظام سلامت، 11(2)، 297-316. SID. https://sid.ir/paper/192410/fa

    Vancouver: کپی

    سبزی الهام، طل آذر، صادقی رویا. تبیین تجارب استرس و استراتژی های سازگاری در معلمان زن مقطع ابتدایی. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1394؛11(2):297-316. Available from: https://sid.ir/paper/192410/fa

    IEEE: کپی

    الهام سبزی، آذر طل، و رویا صادقی، “تبیین تجارب استرس و استراتژی های سازگاری در معلمان زن مقطع ابتدایی،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 11، no. 2، pp. 297–316، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button