Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,568
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,310
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش معنوی و سبک های دلبستگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 181

چکیده

 مقدمه: هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به پژوهش و تفحص در مورد ابعاد, تظاهرات, ویژگی ها و انواع آن علاقه مند بوده است. در عین حال, درباره شناخت و تبیین ویژگی ها و مولفه های هوش معنوی, در مقایسه با سایر انواع هوش, تحقیقات منسجم و نظام مند چندانی صورت نپذیرفته است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی و مولفه های دلبستگی انجام شد.روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعالت توصیفی تحلیلی و مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان اسفراین است که در یک نمونه 115 نفری از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش نمونه گیری این مطالعه طبقه ای است که طبقه ها به صورت رشته های تحصیلی تعریف شده و متناسب با تعداد دانشجو هر رشته نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه هوش معنوی تهیه شده توسط عبداله زاده و همکاران ومقیاس دلبستگی کولینز و رید استفاده شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که نمونه مورد پژوهش از لحاظ سن بین 18 تا 35 سال بوده که بیشترین افراد در رده سنی 21 تا 24 سال قرار داشتند, بین ترم تحصیلی و مولفه اضطرابی نیز ارتباط معنادار بود که با بالا رفتن ترم تحصیلی (هشت ترم و بالاتر) مولفه اضطرابی دلبستگی افزایش می یابد. 71 درصد مجرد و 29 درصد متاهل بودندکه تفاوتی از لحاظ متاهل یا مجرد بودن یافت نشد. همچنین نتایج این تحقیق نشان دهنده این است که اکثر افراد نمونه هوش معنوی پایین تر از متوسط و پایین دارند. بین هوش معنوی و سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی و اضطرابی رابطه چندانی به دست نیامد. یافته ها نشان می دهدکه بین هوش معنوی و مولفه های دلبستگی ارتباط وجود دارد.نتیجه گیری: رابطه بین مولفه اضطرابی دلبستگی و هوش معنوی جهت منفی داشته که نشان دهنده آن است که هرچه میزان هوش معنوی افزایش یابد, میزان اضطرابی دلبستگی (نگرانی از طرد شدن) کاهش می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حق شناس، مرتضی، نوربالا، احمدعلی، اکابری، آرش، نجاتی، وحید، صالحی، منصوره، و طیبی، زهرا. (1389). بررسی رابطه هوش معنوی و سبک های دلبستگی دانشجویان. اخلاق پزشکی، 4(14)، 167-181. SID. https://sid.ir/paper/195594/fa

    Vancouver: کپی

    حق شناس مرتضی، نوربالا احمدعلی، اکابری آرش، نجاتی وحید، صالحی منصوره، طیبی زهرا. بررسی رابطه هوش معنوی و سبک های دلبستگی دانشجویان. اخلاق پزشکی[Internet]. 1389؛4(14):167-181. Available from: https://sid.ir/paper/195594/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی حق شناس، احمدعلی نوربالا، آرش اکابری، وحید نجاتی، منصوره صالحی، و زهرا طیبی، “بررسی رابطه هوش معنوی و سبک های دلبستگی دانشجویان،” اخلاق پزشکی، vol. 4، no. 14، pp. 167–181، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195594/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا