مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ملاحظات اخلاقی در آموزش پزشکی و حقوق بیمار در بیمارستان آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 105

چکیده

 در آموزش پزشکی لزوم ادغام آموزش و ارائه خدمات درمانی به بیماران در مراکز درمانی امری پذیرفته شده است. دانشجویان گروه پزشکی و دستیاران ناگزیرند که به منظور ارتقای سطح مهارت های علمی و عملی خود بخش عمده ای از زمان آموزش خود را بر بالین بیماران بگذرانند و در فرایند درمان بیمار دخالت داشته باشند و این امر ممکن است مستقیما ضامن منافع بیمار نباشد. گرچه آموزش پزشکان و گروه های مرتبط از منظر اجتماعی موضوعی ضروری است, اما درست در همین جاست که چالشی اخلاقی زمینه بروز می باید و آن این است که آیا بیمار نیز از چنین امری سود خواهد برد یا گاه شرکت دانشجویان گروه پزشکی در سیر مراقبت از فرد منجر به آسیب او نیز می گردد؟گروه های حرفه ای دخیل در آموزش پزشکی و سیاست گزاران سلامت بر این نکته تاکید می ورزند که مراجعه بیمار به بیمارستان آموزشی یا مراکز ارائه خدمات درمانی دانشگاهی نشانه داوطلبانه بودن اقدام او برای شرکت در این فرایند است, اما اگر تمهیدات لازم برای بررسی میزان شناخت و آگاهی بیماران از چنین فرایندی اندیشیده نشده باشد, نتیجه ساده و اولیه آن عدم درک درست بیماران از میزان اطلاعات, مهارت, تجربه و صلاحیت افراد دخیل در درمانشان خواهد بود. از سوی دیگر در سیستم سلامت و ارائه خدمات نیز استانداردها و دستورالعمل هایی برای نحوه برخورد با بیمار آموزشی و حد مجاز برای چنین آموزشی به وضوح تدوین نشده است.اگر توجه به ماهیت آگاهانه و داوطلبانه بودن شرکت فرد در فرایند پژوهش به منظور حفاظت از آزمودنی حائز اهمیت است, توجه به این امر در آموزش پزشکی نیز ضروری است, هر چند آموزش و پژوهش اهداف جداگانه ای دارند, اما شباهت های آنها به حدی هست که توجه به مسائل اخلاقی ای همچون برقراری تعادل میان منافع فرد و اجتماع, برقراری توازن میان منافع و مضار حاصل از شرکت در هر یک, پرهیز از توزیع ناعادلانه این منافع و مضار و احترام به خودمختاری افراد را در حوزه آموزش پزشکی نیز موجه سازد. بنابراین برای هر یک از اصول اخلاق پزشکی می توان مابه ازایی در حوزه آموزش یافت. از منظر اخلاق حرفه ای و احترام به شان و کرامت انسان نیز, بیماران بایستی به شکل کاملی از وضعیت آموزشی و میزان مهارت تمام افرادی که در فرایند درمان آنها دخالت دارند, آگاه باشند و خطرات و منافع ناشی از آن را درک کرده و امکان دسترسی به امکانات جایگزین را داشته باشند. سیستم فعلی آموزش گروه های پزشکی می تواند بیمار را در معرض آسیب های جسمی, روانی و گاه مالی قرار دهد که پیشاپیش نسبت به آنها آگاهی کافی نداشته یا رضایت خود را اعلام ننموده است. این چالش در کشور ما که سیستم ارائه خدمات درمانی دولتی و آموزش پزشکی به شکلی ادغام یافته اند که عملا جایگزین های محدودی در دسترس بیماران است, از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. به نظر می رسد نظام سلامت کشور می بایستی با نگاهی سازمانی به دنبال راه حل هایی برای چنین معضلی باشد و با تدوین پروتکل و دستورالعمل نسبت به استانداردسازی شکل و میزان دخالت دانشجویان گروه پزشکی اقدام نموده و همچنین مسوولیت اساتید بالینی و مدیران مراکز درمانی را در فرایند درمان در بیمارستان های آموزشی به خوبی روشن نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تابعی، سیدضیاالدین، و افشار، لیلا. (1389). ملاحظات اخلاقی در آموزش پزشکی و حقوق بیمار در بیمارستان آموزشی. اخلاق پزشکی، 4(13)، 89-105. SID. https://sid.ir/paper/195680/fa

    Vancouver: کپی

    تابعی سیدضیاالدین، افشار لیلا. ملاحظات اخلاقی در آموزش پزشکی و حقوق بیمار در بیمارستان آموزشی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1389؛4(13):89-105. Available from: https://sid.ir/paper/195680/fa

    IEEE: کپی

    سیدضیاالدین تابعی، و لیلا افشار، “ملاحظات اخلاقی در آموزش پزشکی و حقوق بیمار در بیمارستان آموزشی،” اخلاق پزشکی، vol. 4، no. 13، pp. 89–105، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button