Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ) (مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند)

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 163

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامه اولیه با مطالعات نظری و بر اساس الگوی فرهنگ سازمان های آموزشی (EOCM), که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است, با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کم بودن ضریب همبستگی حذف شد. در مرحله نهایی, پرسشنامه با 61 گویه در جامعه آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزش وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار KMO=0.798 و معناداربودن آزمون بارتلت P=0.0001 نشان دهنده توجیه پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیر مولفه های آن به روش محاسبه ضرایب تحلیل عاملی تاییدی و با نرم افزار Amos18 انجام گرفت. در مرحله نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی, معیار حذف گویه ها نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 0.4 و 2 گویه به دلیل کاهش یافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعه حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 0.97 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان دهنده برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (GFI=0.895 و RMSEA=0.08) بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدسیان، نرگس، اسدی یونسی، محمدرضا، پورشافعی، هادی، و اسدالهی، محمد. (1396). طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ) (مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند). مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(1 )، 141-163. SID. https://sid.ir/paper/196433/fa

    Vancouver: کپی

    قدسیان نرگس، اسدی یونسی محمدرضا، پورشافعی هادی، اسدالهی محمد. طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ) (مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند). مدیریت فرهنگ سازمانی[Internet]. 1396؛15(1 ):141-163. Available from: https://sid.ir/paper/196433/fa

    IEEE: کپی

    نرگس قدسیان، محمدرضا اسدی یونسی، هادی پورشافعی، و محمد اسدالهی، “طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ) (مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند)،” مدیریت فرهنگ سازمانی، vol. 15، no. 1 ، pp. 141–163، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/196433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا