مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مزیت نسبی تولید کشمش در استان زنجان و تعیین ساختار بازار داخلی آن

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف آرمانی این تحقیق شناسایی توانمندی های استان زنجان در تولید و صادرات محصول کشمش است. در این راستا ساختار بازار داخلی محصول کشمش در ایران و نیز مزیت نسبی تولید این محصول در استان زنجان مورد بررسی قرار گرفته است. بخشی از اطلاعات مورد نیاز به طریق پرسشنامه و بخشی دیگر از سایت های FAO و ... جمع آوری شده اند. در این مطالعه از ماتریس تحلیل سیاستی (PAM) و شاخص RCA برای محاسبه مزیت نسبی و نیز شاخص های CRn و HHI برای تعیین ساختار بازار استفاده شده است. نتایج به دست آمده از ماتریس تحلیل سیاستی (PAM) حاکی از آن است که تولید کشمش در استان زنجان دارای مزیت نسبی می باشد (DRC=0.68) و همچنین تولید این محصول دارای سودآوری اجتماعی (NSP=5,631,358.7) و منفعت اجتماعی (SCB=69.0) است. نتایج حاکی از یارانه غیرمستقیم بر نهاده های قابل تجارت (NPIC=0.69) و مالیات غیرمستقیم بر محصول(NPC=0.14)  است. مالیاتی که دولت به صورت غیرمستقیم بر محصول در نظر گرفته است (EPC=0.68)بیش از یارانه ای است که بابت نهاده ها پرداخت می نماید. نتایج بیانگر وجود مزیت نسبی در تجارت کشمش است (RCA=12.36) و در نهایت نتایج نشان می دهند بازار کشمش ایران به صورت انحصار چندجانبه است (CR4=49.43), (HHI=9.729).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رجایی، دینا، رجایی، یداله، و امامی جزه، کریم. (1393). بررسی مزیت نسبی تولید کشمش در استان زنجان و تعیین ساختار بازار داخلی آن. اقتصاد کاربردی، 4(14)، 61-70. SID. https://sid.ir/paper/202020/fa

    Vancouver: کپی

    رجایی دینا، رجایی یداله، امامی جزه کریم. بررسی مزیت نسبی تولید کشمش در استان زنجان و تعیین ساختار بازار داخلی آن. اقتصاد کاربردی[Internet]. 1393؛4(14):61-70. Available from: https://sid.ir/paper/202020/fa

    IEEE: کپی

    دینا رجایی، یداله رجایی، و کریم امامی جزه، “بررسی مزیت نسبی تولید کشمش در استان زنجان و تعیین ساختار بازار داخلی آن،” اقتصاد کاربردی، vol. 4، no. 14، pp. 61–70، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202020/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button