مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در نوجوانان حومه شهر زاهدان

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه: پان عمدتا توسط نوجوانان استفاده می شود. زیرا آنها یک تصور غلط از پان دارند که تمیز, طبیعی و سالم است. در حالی که پان ایمن تر از سایر تنباکوها نیست و مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در بین نوجوانان حومه شهر زاهدان انجام شد.روش پژوهش: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 200 نفر از دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان ساکن در حاشیه شهر زاهدان با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای مورد بررسی قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون با پرسشنامه ای روا و پایا شده در دو گروه مداخله و کنترل, مداخله آموزشی بر اساس مدل پرسید پروسید در گروه مداخله انجام شد. بعد از صرف زمان انتظار یک ماهه در هر دو گروه, پس آزمون انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل و زوجی, کای اسکوئر و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد, میانگین نمرات به کار رفته در مدل افزایش معناداری داشت, علاوه بر این عوامل خودکارآمدی, آگاهی و نگرش پیش بینی کننده رفتار بودند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده کارآیی مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید از ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در جامعه مورد مطالعه می باشد, بنابراین استفاده از این مدل در برنامه های آموزش بهداشت توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میربلوچ زهی، علی، رخشانی، فاطمه، شهرکی پور، مهناز، و شهرکی ثانوی، فریبا. (1392). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در نوجوانان حومه شهر زاهدان. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، 5(4)، 16-23. SID. https://sid.ir/paper/203539/fa

    Vancouver: کپی

    میربلوچ زهی علی، رخشانی فاطمه، شهرکی پور مهناز، شهرکی ثانوی فریبا. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در نوجوانان حومه شهر زاهدان. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)[Internet]. 1392؛5(4):16-23. Available from: https://sid.ir/paper/203539/fa

    IEEE: کپی

    علی میربلوچ زهی، فاطمه رخشانی، مهناز شهرکی پور، و فریبا شهرکی ثانوی، “بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف پان در نوجوانان حومه شهر زاهدان،” دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، vol. 5، no. 4، pp. 16–23، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button