مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: والدین انگیزه فراوانی برای تامین و ارتقای سلامت روانی نوجوان خود دارند, اما به واسطه عدم اگاهی و فقدان یک الگوی سازمان یافته, در این زمینه نمی توانند به طور موثر رفتار نمایند.هدف: طراحی و ارزشیابی یک برنامه مدون آموزشی بر اساس الگوی پرسید - پروسید برای ارتقای سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین بود.روش: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که 66 تن از والدین مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی مشهد به همراه نوجوان آنها به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابعاد مختلف سلامت روان نوجوانان به وسیله پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی یا (GHQ-28 (General Health Questionary اندازه گیری و سپس برنامه مداخله شامل 8 جلسه 60 دقیقه ای در طی دو ماه برای گروه آزمون اجرا شد. یک ماه پس از اتمام مداخله, سلامت روانی نوجوانان مجددا اندازه گیری و با قبل مقایسه شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS-17 و با استفاده از آزمون های تی مستقل و زوجی و مجذورکای تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نمرات آزمون سلامت روان نوجوانان گروه آزمون در مرحله بعد از مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (P<0.003). میزان آگاهی (P<0.021), نگرش (P<0.001) و رفتار مشارکتی والدین (P<0.014), بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش یافته است.نتیجه گیری: الگوی پرسید پروسید در طراحی برنامه های ارتقای سلامت موثر است, بنابراین پیشنهاد می گردد آموزش الگوی فوق در برنامه آموزش رشته پرستاری گنجانده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زنده طلب، حمیدرضا. (1391). تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 2(1)، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/213287/fa

    Vancouver: کپی

    زنده طلب حمیدرضا. تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1391؛2(1):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/213287/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا زنده طلب، “تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید بر سلامت روان نوجوانان و مشارکت والدین،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 2، no. 1، pp. 45–54، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213287/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button