مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

676
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 329

چکیده

 مقدمه نهادینه شدن رفتار خواندن تحت تاثیر عوامل مختلف است. مقطع ابتدایی یکی از حساس ترین مراحل ایجاد مهارت خواندن و به کارگیری آن است. فرهنگ خواندن آموزشگاه در سه لایه سطحی, کم عمق و عمیق باید حامی و تقویت کننده انگیزه و ایجاد نگرش اهمیت خواندن و کاربرد آن در دانش آموزان باشد. اما بررسی عمیق و همه جانبه در زمینه نوع فرهنگ خواندن مدارس در ایران تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش, بررسی چگونگی مدیریت فرهنگ خواندن در مدارس ابتدایی شهر سنندج است. روش شناسی این پژوهش کاربردی که به صورت آمیخته درهم تنیده انجام شد, از چند بعد کتابخانه های آموزشگاهی مقطع ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج را مورد بررسی قرار داد. ابزارهای گردآوری داده ها توسط پژوهشگران ساخته شد (چک لیست مشاهده نمادهای محیطی, پرسشنامه بررسی تجارب خواندن دانش آموزان, پرسشنامه نگرش مدیران و معلمان درباره خواندن, و سناریوی موقعیت های واقعی که معلمان باید پاسخ می دادند). یافته ها محیط فیزیکی آموزشگاه از نظر نمادهای خواندن؛ روابط و رفتار معلمان و مدیران و اولیا برای ارائه الگویی که اهمیت خواندن را به دانش آموزان القا کند, ضعیف ارزیابی شد. معلمان و مدیران از نظر اهمیت خواندن, باور قوی دارند. اقدام عملی قابل قبول مبتنی بر فعالیت خواندن از سوی معلمان و مدیران ارائه نشد. این نشان دهنده ناتوانی در برقرار ارتباط بین لایه پارادایم, و باور با لایه رفتاری فرهنگ است. نتیجه گیری مدارس مورد بررسی به صورت آگاهانه و هدفمند فرهنگی را که حامی خواندن باشد, فراهم ننموده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدمهدی، طاهری، ساهره، و شیربگی، ناصر. (1398). فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 9(1 (پیاپی 17) )، 309-329. SID. https://sid.ir/paper/204999/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدمهدی، طاهری ساهره، شیربگی ناصر. فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1398؛9(1 (پیاپی 17) ):309-329. Available from: https://sid.ir/paper/204999/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی حسینی، ساهره طاهری، و ناصر شیربگی، “فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته،” پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 309–329، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا