مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی - اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: توانمندی پرستاران نقش مهمی در تحقق رسالت نظام سلامت ایفا می کند. یکی از مشکلات نظام بهداشت و درمان, میزان توانمندی حرفه ای و مراقبتی پرستاران است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن با مشخصات فردی - اجتماعی آن ها انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی است که در آن 170 نفر پرستار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, از میان پرستاران شاغل در بیمارستان های تامین اجتماعی استان تهران انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی مشخصات فردی - اجتماعی, «پرسشنامه توانمندی بالینی» «Clinical Competency Questionnaire» و پرسشنامه «توانمندی روانشناختی اسپریتزر» «Psychological Empowerment Spreitzer» انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها در مطالعات قبلی تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 13 صورت گرفت.یافته ها: بالاترین میانگین نمره توانمندی بالینی در بعد توانایی های مدیریتی (44.41±5.8) و کمترین میانگین نمره در بعد اقدامات تشخیصی (13.94±1.84) حاصل شد. در توانمندی روانشناختی بیشترین میانگین نمره متعلق به بعد شایستگی (9.4±1.38) و کمترین میانگین نمره متعلق به بعد استقلال (8.37±1.72) بود. همبستگی معنی داری بین تعداد کارکنان در بخش, سطح تحصیلی پرستاران و برخی ابعاد توانمندی های روانشناختی و بالینی و همچنان بین سابقه کار در بخش فعلی با برخی ابعاد توانمندی بلاینی و سابقه کار بالینی و برخی ابعاد توانمندی روانشناختی بدست آمد (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میزان توانایی های مدیریتی و اقدامات تشخیصی در مقابل موثر بودن و مستقل بودن پرستاران, ارائه برنامه های باز آموزی و آموزش های ضمن خدمت پرستاران, همچنین دادن اختیارات و مسوولیت بیشتر به پرستاران توانمند, می تواند سبب ارتقا احساس استقلال در پرستاران گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، حسین، حسین زاده، راحله، زاغری تفرشی، منصوره، حسین زاده، صدف، و اصغری جعفرآبادی، محمد. (1392). توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی - اجتماعی. مدیریت ارتقای سلامت، 2(4 (پیاپی 8))، 30-38. SID. https://sid.ir/paper/215655/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی حسین، حسین زاده راحله، زاغری تفرشی منصوره، حسین زاده صدف، اصغری جعفرآبادی محمد. توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی - اجتماعی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 8)):30-38. Available from: https://sid.ir/paper/215655/fa

    IEEE: کپی

    حسین ابراهیمی، راحله حسین زاده، منصوره زاغری تفرشی، صدف حسین زاده، و محمد اصغری جعفرآبادی، “توانمندی بالینی و روانشناختی پرستاران و همبستگی آن ها با مشخصات فردی - اجتماعی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 30–38، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button