مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع اختلال صدا در معلمین دبستان های شهر یزد و آگاهی و عملکرد آنان نسبت به دیسفونی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 85

چکیده

 زمینه و هدف: تدریس در مدرسه به عنوان یک عامل خطر شغلی برای ایجاد اختلال در صدا شناخته شده است که با نحوه عملکرد شغلی و رضایت شغلی نیز مرتبط است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال صدا (disphonia) و همچنین میزان شیوع آن در معلمین زن دبستان های شهر یزد انجام شد.روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی, بر روی 280 معلم که به صورت تصادفی از نواحی آموزش و پرورش یزد انتخاب شده بودند, انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود, استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی, آنالیز واریانس و آزمون تی در سطح معنی داری P<0.05  تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میزان شیوع اختلال صدا در معلمان 55.4% و شایع ترین مشکل "خشک شدن گلو" بود. میزان آگاهی معلمان در حد متوسط گزارش شد. بین تحصیلات و میزان آگاهی رابطه معنی داری وجود داشت و افراد دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر نسبت به سایرین دارای نمره آگاهی بیشتری بودند (P<0.02)؛ همچنین بین جنس و ساعات تدریس رابطه معنی داری وجود داشت و زنان بیشتر از مردان در خصوص عوامل پیشگیری کننده از این اختلال اطلاعات داشتند (P<0.04). بین آگاهی و رفتار پیشگیری کننده از اختلال صدا رابطه معنی دار آماری وجود داشت (P<0.01) و معلمانی که دارای نمره آگاهی بیشتری بودند, رفتارهای پشگیری کننده بهتری نسبت به سایرین داشتند.نتیجه ‏گیری: شیوع بالای این مشکل در معلمین دبستان های شهر یزد, نشان می دهد که رفتارهای پیشگیری کننده از این اختلال بسیار ضعیف می باشد و توصیه می شود با برگزاری کلاس های آموزشی از سوی متخصصین این امر, میزان آگاهی و عملکرد معلمان به منظور پیشگیری و کنترل این مشکل افزایش داده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقیانی مقدم، محمدحسین، اله گانی، زهرا، مروتی شریف آباد، محمدعلی، کریمی، قاسم، و فلاح زاده، حسین. (1390). شیوع اختلال صدا در معلمین دبستان های شهر یزد و آگاهی و عملکرد آنان نسبت به دیسفونی. مراقبت های نوین، 8(2 (پیاپی 30))، 79-85. SID. https://sid.ir/paper/206060/fa

    Vancouver: کپی

    باقیانی مقدم محمدحسین، اله گانی زهرا، مروتی شریف آباد محمدعلی، کریمی قاسم، فلاح زاده حسین. شیوع اختلال صدا در معلمین دبستان های شهر یزد و آگاهی و عملکرد آنان نسبت به دیسفونی. مراقبت های نوین[Internet]. 1390؛8(2 (پیاپی 30)):79-85. Available from: https://sid.ir/paper/206060/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین باقیانی مقدم، زهرا اله گانی، محمدعلی مروتی شریف آباد، قاسم کریمی، و حسین فلاح زاده، “شیوع اختلال صدا در معلمین دبستان های شهر یزد و آگاهی و عملکرد آنان نسبت به دیسفونی،” مراقبت های نوین، vol. 8، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 79–85، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206060/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button