مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,111
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع ارتقای کیفیت فرایندها با روش FOCUS-PDCA از دیدگاه کارکنان آموزش دیده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1382)

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 196

چکیده

 سابقه و هدف: وزارت بهداشت, مدیریت جامع کیفیت (TQM) و FOCUS-PDCA را برای ارتقای کیفیت خدمات خود انتخاب کرده است؛ پیرو این سیاست, دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز چندین کارگاه آموزشی برای کارکنان و مدیران خود اجرا کرد. شواهد حاکی از عدم استفاده مورد انتظار از آموخته های این کارگاه ها بود. در این مقاله دیدگاه های آموزش دیدگان این کارگاه ها در مورد موانع استفاده از FOCUS-PDCA در سال 1382 بررسی شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با نمونه گیری هدفمند و در دسترس روی کلیه افراد آموزش دیده (400 نفر) صورت گرفت. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه (اطلاعات جمعیت شناختی و 15 پرسش در خصوص پنج عامل: ساختار, مدیریت, روش, بودجه و کارکنان به عنوان موانع احتمالی) جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه با روش صوری و محتوا و پایایی آن با انجام مطالعه پایلوت و انجام آزمون مجدد تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون های ANOVA, کای دو و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: 390 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند که از میان آن ها 45.7 درصد مرد, 71.8 درصد تحصیلات لیسانس و بالاتر, 40.5 درصد بیش از 15 سال سابقه کار داشتند و 42.7 درصد در حوزه بهداشت کار می کردند. 88.5 درصد خود را نسبت به FOCUS-PDCA آگاه می دانستند. 45.5 درصد حداقل در ارتقای یک فرایند شرکت کرده بودند. حوزه کاری با عملکرد و دانش افراد ارتباط معناداری نداشت. 45.3 درصد «مدیریت» را مانع استفاده از FOCUS-PDCA می دانستند. بین میانگین نمرات چهار عامل: ساختار, مدیریت, روش و بودجه, در حوزه های مختلف کاری تفاوت معنادار وجود داشت (P=0.001).بحث: این پژوهش نشان داد از دیدگاه افراد آموزش دیده, مهم ترین موانع استفاده از FOCUS-PDCA, عوامل مدیریتی و بودجه است؛ لذا توصیه می گردد متولیان امر که TQM را به عنوان یک فلسفه مدیریتی پذیرفته اند و به منافع بلند مدت آن معتقدند, با تهیه مقدمات و تامین منابع لازم و انتخاب مدیران شایسته و علاقه مند از آن حمایت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیابانی، ثریا، منصوری، فیض اله، رضایی، منصور، و کرمی متین، بهزاد. (1386). موانع ارتقای کیفیت فرایندها با روش FOCUS-PDCA از دیدگاه کارکنان آموزش دیده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1382). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 11(2 (پیاپی 33))، 187-196. SID. https://sid.ir/paper/20662/fa

    Vancouver: کپی

    سیابانی ثریا، منصوری فیض اله، رضایی منصور، کرمی متین بهزاد. موانع ارتقای کیفیت فرایندها با روش FOCUS-PDCA از دیدگاه کارکنان آموزش دیده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1382). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1386؛11(2 (پیاپی 33)):187-196. Available from: https://sid.ir/paper/20662/fa

    IEEE: کپی

    ثریا سیابانی، فیض اله منصوری، منصور رضایی، و بهزاد کرمی متین، “موانع ارتقای کیفیت فرایندها با روش FOCUS-PDCA از دیدگاه کارکنان آموزش دیده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1382)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 33)، pp. 187–196، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا