مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,545
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزه پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 48

چکیده

 در پژوهش حاضر به منظور ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزه پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامه محقق ساخته راهبردهای یادگیری و نیاز به پیشرفت هرمنس (1970) تعداد 1000 نفر دانشجو ( 78.4 درصد زن و 21.6 درصد مرد) با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. از طریق روش آلفای کرانباخ ضریب اعتبار پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و نیاز به پیشرفت هرمنس, به ترتیب 0.89 و 0.788 به دست آمد. روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی برآورد شد. از پرسشنامه راهبردهای یادگیری 6 عامل استخراج شد, که 39.2 درصد کل واریانس را تبیین کرد. از پرسشنامه نیاز به پیشرفت هرمنس, 5 عامل استخراج شد, که 34.6 درصد کل واریانس با آن تبیین شد. با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون, رابطه مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان با انگیزه پیشرفت آنها مورد بررسی قرار گرفت؛ مولفه های مهارت های شناختی با انگیزه پیشرفت در سطح کمتر از 0.01 همبستگی معناداری داشت. آزمون t برای مقایسه مهارت های شناختی زنان و مردان نشان می دهد که متغیرهای شناختی مرور ذهنی و کنترل و نظارت, در پسران کمتر از دختران و آگاهی در پسران بیشتر از دختران بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد گروه های متفاوت سنی در متغیرهای شناختی برنامه ریزی, مرور ذهنی, کنترل و نظارت, و ارزشیابی تفاوت معنادار داشت ولی بین بقیه متغیرهای شناختی در سنین مختلف تفاوت معنادار وجود نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هومن، حیدرعلی، صالحی، مهدیه، و ارجمند، الهام. (1389). ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزه پیشرفت تحصیلی. تحقیقات روانشناختی، 2(5)، 26-48. SID. https://sid.ir/paper/207958/fa

    Vancouver: کپی

    هومن حیدرعلی، صالحی مهدیه، ارجمند الهام. ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزه پیشرفت تحصیلی. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1389؛2(5):26-48. Available from: https://sid.ir/paper/207958/fa

    IEEE: کپی

    حیدرعلی هومن، مهدیه صالحی، و الهام ارجمند، “ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزه پیشرفت تحصیلی،” تحقیقات روانشناختی، vol. 2، no. 5، pp. 26–48، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button