مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول، راهبردها و مدل ها

صفحات

 صفحه شروع 264 | صفحه پایان 277

چکیده

 مقدمه: ارائه بازخورد, جزء ضروری و جدایی ناپذیر یادگیری است. بازخورد منجر به یادگیری و پیشرفت می شود و سبب می شود که دانشجو در مسیر دستیابی به هدف باقی بماند. متاسفانه در آموزش پزشکی, بازخورد یا خیلی کم ارائه شده و یا اصلا ارائه نمی شود. ارائه بازخورد در قالب مناسب نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف مقاله حاضر ارائه اصول و ویژگی های بازخورد موثر, راهبردها و مدل های ارائه بازخورد است. روش بررسی: در این مطالعه برای یافتن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق, پایگاه های اطلاعاتیElsevier, Google Scholar, Sid و Magiran با استفاده از کلید واژه های بازخورد (feedback), ارزشیابی بالینی (clinical evaluation), آموزش بالینی (clinical education) و مدل های ارائه بازخورد (feedback models) مورد جستجو قرار گرفت. در مورد مقالات فارسی سال 1385 و در مورد مقالات لاتین سال 2000 مبنا قرار داده شد. در مجموع 49 مقاله به دست آمد. از مجموع مقالاتی که به دست آمد, 34 مقاله مرتبط تشخیص داده شد و مورد استفاده قرار گرفت و 15 مقاله به دلیل نامرتبط بودن کنارگذاشته شد. نتایج: بازخورد باید به عنوان عامل ایجاد و تقویت بازاندیشی که یکی از مهم ترین اصول آموزش بالینی است مورد توجه قرار گیرد. بازخوردی موثر است که به صورت یک مرحله معین در آموزش در نظر گرفته شده باشد؛ ویژگی ها و اصول بازخورد در آن مدنظر قرار گرفته شود؛ و با بکارگیری راهبردها و مدل های مناسب ارائه شود. بازخورد هدفمند, برنامه ریزی شده و متعادلی که به شیوه ای مناسب و متناسب با مخاطبانش ارائه شود, بازخورد موثر و سازنده ای خواهد بود. نتیجه گیری: بازخورد معنادار ( meaningful) و سازنده (constructive) جنبه اساسی یاددهی و یادگیری بوده و برای دستیابی دانشجویان به اطلاعات سازنده ضروری است. بنابراین لازم است که اساتید و مربیان بالینی در خصوص ارائه بازخورد موثر آموزش کافی دریافت کنند. آشنایی با مدلها و راهبردهای ارائه بازخورد می تواند زمینه ارائه بازخورد سازنده و موثر را فراهم سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، معصومه، احسان پور، سهیلا، و حقانی، فریبا. (1394). نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 10(4)، 264-277. SID. https://sid.ir/paper/208173/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی معصومه، احسان پور سهیلا، حقانی فریبا. نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1394؛10(4):264-277. Available from: https://sid.ir/paper/208173/fa

    IEEE: کپی

    معصومه رحیمی، سهیلا احسان پور، و فریبا حقانی، “نقش بازخورد در آموزش بالینی: اصول, راهبردها و مدل ها،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 10، no. 4، pp. 264–277، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button