مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,432
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

718
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی ابزار توسعه رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: رهبری در حوزه برنامه درسی به عنوان روش هایی برای بهبود برنامه ها و عملکردها بطور فزاینده ای مهم است. متاسفانه به رهبری در مطالعات برنامه درسی توجه کمتری شده است. با توجه به نبود یک ابزار ارزشیابی با ملاک های عینی در فرایند رهبری برنامه درسی تحصیلات تکمیلی این مطالعه قصد داردبه طراحی یک ابزار ویژه روا و پایا بپردازد.روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش روش شناسی می باشد. طی انجام این پژوهش ابتدا از طریق مصاحبه با اعضای هیات علمی و مرور گسترده متون, ابعاد و گویه های ابزار مشخص شدند. سپس با استفاده از تکنیک دلفی, 54 شاخص مهم استخراج شد. برای اعتبار صوری و محتوایی ازنظر متخصصین استفاده شد. پایایی نیز با یک مطالعه توصیفی روی 30 هیات علمی دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان از طریق همسانی درونی محاسبه گردید.نتایج: ابتدا با توجه به تعریف رهبری برنامه درسی (عملکردهایی که در نقش های مختلف رهبری برنامه درسی دارای کاربرد می باشد), ابعاد و گویه های ابزار تعیین و ابزار اولیه طراحی شد. نظرات اعضای هیات علمی صاحبنظر در مراحل مختلف طراحی و روان سنجی ابزار, اعمال گردید. همسانی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 96.5 بود که در هر بعد نیز به طور جداگانه تعیین شد.نتیجه گیری: استفاده از این ابزار می توانید اثربخشی رهبری برنامه درسی را بهبود بخشد. شناسایی ویژگی های رهبران موفق و موثر, و استفاده از این دانش در طراحی و اجرای برنامه درسی, ممکن است به ما کمک کند به نیازهای در حال تغییر فراگیران, مدرسان و دانشکده های فردا پاسخ بهتری داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آویژگان، مریم، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، نصر، احمدرضا، و چنگیز، طاهره. (1395). طراحی ابزار توسعه رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(1)، 11-26. SID. https://sid.ir/paper/208221/fa

    Vancouver: کپی

    آویژگان مریم، میرشاه جعفری سیدابراهیم، نصر احمدرضا، چنگیز طاهره. طراحی ابزار توسعه رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1395؛11(1):11-26. Available from: https://sid.ir/paper/208221/fa

    IEEE: کپی

    مریم آویژگان، سیدابراهیم میرشاه جعفری، احمدرضا نصر، و طاهره چنگیز، “طراحی ابزار توسعه رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 11، no. 1، pp. 11–26، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208221/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا