مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 169

چکیده

 زمینه و هدف: نایاب ترین منبع در دنیای امروز, استعداد رهبری است که قابلیت هدایت مستمر سازمان ها به سمت موفق شدن در دنیای فردا را داشته باشد. نظر به اهمیت رهبری برنامه درسی در گروه های آموزشی, این مطالعه جهت پاسخ به سوال «اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟» طراحی شد.روش کار: در پژوهش کیفی حاضر و بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف, با اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان که در تحصیلات تکمیلی دارای سابقه, علاقه و تجربه بودند, مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمد. همه مصاحبه ها ضبط, دست نویس و تایپ گردید. سپس در نرم افزار MAXQDA نسخه 2007 وارد و کدگذاری, طبقه بندی و توصیف شد و مطابق روش «تحلیل محتوا» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:پس از مصاحبه با 18 نفر از اعضای هیات علمی با سابقه مدیریت و تجربه کافی در دوره تحصیلات تکمیلی, دستیابی به غنای اطلاعاتی, اشباع و تکرار داده ها حاصل شد. 500 کد از داده های تحقیق استخراج شد که در 5 طبقه اصلی (ارتقای جو آموزشی, تدوین, اجرا و نظارت و ارزیابی برنامه درسی, نوآوری و تسهیل تغییر و انطباق) دسته بندی گردید.نتیجه گیری: مشارکت کنندگان در این مطالعه 5 طبقه اصلی و 18 طبقه فرعی را که نشان دهنده نقش های رهبری برنامه درسی بود, مطرح نمودند. این نقش ها در حوزه های قابل تطبیق و مقایسه با چرخه برنامه ریزی درسی یعنی تدوین, اجرا, نظارت بر اجرا, ارزشیابی و تغییر می باشد. علاوه بر آن, این نقش ها بر ارتقای جو آموزشی که زمینه, بستر و فراهم کننده زیرساخت ها و پیش نیازهای لازم برای چرخه برنامه ریزی درسی است, نیز تاکید دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آویژگان، مریم، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، نصر، احمدرضا، و چنگیز، طاهره. (1393). اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟: یک مطالعه کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(2)، 153-169. SID. https://sid.ir/paper/496443/fa

    Vancouver: کپی

    آویژگان مریم، میرشاه جعفری سیدابراهیم، نصر احمدرضا، چنگیز طاهره. اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟: یک مطالعه کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(2):153-169. Available from: https://sid.ir/paper/496443/fa

    IEEE: کپی

    مریم آویژگان، سیدابراهیم میرشاه جعفری، احمدرضا نصر، و طاهره چنگیز، “اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟: یک مطالعه کیفی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 2، pp. 153–169، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button