مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دانشجویان سال اول پزشکی از منتورهایشان چه می پرسند: نتایج یک مطالعه 4 ساله

صفحات

 صفحه شروع 304 | صفحه پایان 315

چکیده

 مقدمه ورود به دانشگاه با توجه به تغییر محیط آموزشی, حجم و سختی دروس و دوری از خانواده باعث به وجود آمدن استرس و تنش در دانشجویان سال اول می شود که می تواند منجر به افت تحصیلی, آسیب های روحی, افسردگی و تغییر سبک زندگی آنان گردد. هدف از این مطالعه بررسی مشکلات دانشجویان پزشکی سال اول, دسته بندی آنها و بررسی سیر این مشکلات در طی یک سال است. روش بررسی این پژوهش یک مطالعه کیفی-کمی است که در سال های97-1393 انجام شد. جامعه هدف آن گروهی ازدانشجویان سال 3 و 4 پزشکی هستند که به عنوان منتور در برنامه منتورینگ دانشکده شرکت کرده اند. هر 2 هفته در طی سال تحصیلی با منتورها تماس تلفنی گرفته شد و در مورد مشکلاتی که منتی ها (دانشجویان سال اول) مطرح کرده اند و پاسخ هایی که منتورها ارایه داده اند, سوال پرسیده شد و در فرم هایی ثبت شد. با مراجعه به مطالب فرم ها, کدها در مرحله اولیه استخراج گردید و بعد بر اساس مشابهت موردهای موجود بین این کدها, طبقه بندی صورت گرفت و تعداد مطرح شدن مضامین و سیر تغییرات آنها به تفکیک جنسیت گزارش شد. نتایج در طی 4 سال اجرای برنامه, 3420 عدد فرم جمع آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. سوالات و مشکلات دانشجویان سال اول در این مطالعه در 4 گروه مشکلات درسی, روانی-اجتماعی, الگوپذیری و سازمانی طبقه بندی شدند. مشکلات درسی در طول سال بیشترین تعداد سوالات و سپس مسایل روانی-اجتماعی بیشترین را به خود اختصاص دادند. موارد مطرح شدن روانی-اجتماعی و الگوگیری در طول سال افزایش یافت در حالیکه موارد درسی و سازمانی سیر نسبتا ثابتی در طول سال تحصیلی داشتند. نتیجه گیری این نتایج ضرورت سیستم حمایتی در زمینه های درسی (تامین منابع علمی مناسب, روش های یادگیری و مطالعه, مدیریت زمان و برنامه ریزی درسی)؛ زمینه های روانی-اجتماعی (افزایش مهارت های مدیریت روابط بین فردی, مدیریت استرس, مهارت تعادل در درس و زندگی شخصی و بهبود فضای خوابگاه ها) و توجه به ایجاد الگوهای مناسب (Role model) برای دانشجویان پزشکی را تاکید می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مقبولی، نسترن، و پورحسن، سعید. (1397). دانشجویان سال اول پزشکی از منتورهایشان چه می پرسند: نتایج یک مطالعه 4 ساله. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(4 )، 304-315. SID. https://sid.ir/paper/208259/fa

Vancouver: کپی

مقبولی نسترن، پورحسن سعید. دانشجویان سال اول پزشکی از منتورهایشان چه می پرسند: نتایج یک مطالعه 4 ساله. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1397؛13(4 ):304-315. Available from: https://sid.ir/paper/208259/fa

IEEE: کپی

نسترن مقبولی، و سعید پورحسن، “دانشجویان سال اول پزشکی از منتورهایشان چه می پرسند: نتایج یک مطالعه 4 ساله،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 13، no. 4 ، pp. 304–315، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208259/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button