Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

598
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: ارتقای سطح بالندگی دانشجویان از مهم ترین اهداف نظام آموزش عالی است. با توجه به اهمیت ایجاد و تقویت زمینه های توسعه در دانشجویان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن در ارتقای نظام سلامت جامعه, مطالعه حاضر با هدف تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی است که داده های آن در سال تحصیلی 99-1398 از طریق انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با اساتید هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گردآوری شد و تا رسیدن پاسخ ها به حد اشباع ادامه یافت. بر همین اساس ابتدا 16 نفر از اساتید طبق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه ها به صورت چهره به چهره و با زمان تقریبی یک ساعت در اتاق کار اساتید انجام شد. تجزیه وتحلیل داده ها طبق شیوه تحلیل مضمون, گام به گام و طی شش مرحله انجام پذیرفت. یافته ها: شرکت کنندگان شامل16 نفر (9 زن و 7 مرد) با رتبه علمی 2 نفر استاد, 12 نفر استادیار و2 نفر مربی بودند. ضمن این مطالعه, 25 مضمون پایه استخراج شد و بر اساس هم پوشانی محتوایی, 6 مضمون سازمان دهنده از آن ها به دست آمد که در مرحله بعد, تحت 3 مضمون فراگیر شامل توانمندسازی فردی, توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی تقسیم بندی شدند. نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر, پیامدهای پیاده سازی منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی در ابعاد متعددی بروز داشته است و تاثیرات قابل تاملی در ایجاد بالندگی دانشجویان و به تبع آن ارتقای نظام سلامت کشور دارد. نتایج پژوهش نشان داد طبق نگرش اساتید, مولفه های توانمندسازی فردی, توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی در صورت اجرای صحیح منتورینگ قابل دستیابی هستند و به ویژه در حوزه علوم پزشکی اهمیت دارند که به واسطه ماهیت خاص این عرصه, مواجهه مستقیمی با جان و سلامت آحاد انسانی دارد. این مطالعه می تواند زمینه ای برای مطالعات بیشتر مرتبط با منتورینگ در نظام آموزش عالی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بمبئی رو، فاطمه، زارعی، رضا، امیریان زاده، مژگان، و شهامت، نادر. (1399). تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 14(6 )، 50-59. SID. https://sid.ir/paper/381850/fa

    Vancouver: کپی

    بمبئی رو فاطمه، زارعی رضا، امیریان زاده مژگان، شهامت نادر. تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1399؛14(6 ):50-59. Available from: https://sid.ir/paper/381850/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه بمبئی رو، رضا زارعی، مژگان امیریان زاده، و نادر شهامت، “تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 14، no. 6 ، pp. 50–59، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا