مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 86-85 و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 198

چکیده

 امروزه حیات و تداوم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور, به عنوان یک ارگانیسم پویا روبه رشد, نیازمند تحقیق و پژوهش است و پرورش دانشجویان پژوهش مدار و خود راهبر می تواند در تولید علم و دانش, نقش به سزایی ایفا نماید. ارتقا توانایی ها, درک و شناخت موثر اطلاعات, زیر ساخت پژوهش دانشجویان خود راهبر و مادام العمر است. راه دستیابی به چنین هدفی مهم, به طرح مبحثی عملکردی با عنوان سواد اطلاعاتی, منجر گردیده است که محور و موضوع مقاله حاضر است. هدف مقاله حاضر, تعیین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه پیام نور دزفول و شناسایی میزان سواد اطلاعاتی در میان رشته های مورد بررسی است. به منظور انجام این بررسی از روش توصیفی – پیمایشی استفاده گردید. تعداد 306 نفر بر اساس روش طبقه بندی تخصیص متناسب از میان 10 رشته دارای دانشجوی کارشناسی سال آخر در سال 86-85 انتخاب گردید. پرسشنامه لای در قالب 60 سوال بر اساس مجموع استانداردهای سواداطلاعاتی آموزش عالی در میان 306 دانشجو, توزیع گردید. به منظور پاسخ گویی به سوالات پژوهش از آمار توصیفی شامل: جدول های توصیفی, نمودارها, آزمون لیکرت و میانگین میانگین ها, استفاده گردید. دو فرضیه پژوهش بر اساس آمار استنباطی شامل آزمون فرض (Z استاندارد) و مجذور کای (c2) به اثبات رسیدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج حاصل از پژوهش به طور کلی نشان داد, سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول در حد پایین 2.08)), قرار دارد و نیز میانگین میزان سواد اطلاعاتی رشته های مختلف دانشجویان پیام نور دزفول, دارای تفاوت معناداری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قلم باز، سپیده، و معرف زاده، عبدالحمید. (1388). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 86-85 و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 1-16(4)، 167-198. SID. https://sid.ir/paper/211699/fa

    Vancouver: کپی

    قلم باز سپیده، معرف زاده عبدالحمید. بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 86-85 و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1388؛1-16(4):167-198. Available from: https://sid.ir/paper/211699/fa

    IEEE: کپی

    سپیده قلم باز، و عبدالحمید معرف زاده، “بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 86-85 و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود،” مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 1-16، no. 4، pp. 167–198، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا