مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، آزمون، اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 92

چکیده

 تاثیرهای شگرف عصر اطلاعات بر ابعاد مختلف زندگی و روند پر سرعتی که بیش از پیش ادامه دارد؛ انسانها را نیازمند توشه ای از مهارتها و توانمندیهای نوین نموده است چنانکه با استفاده از این توانمندیها, امکان موفقیت در این عصر متغیر و متحول فراهم می شود. این توانمندیها که با عنوان سواد اطلاعاتی شناخته می شوند, افراد را قادر می سازند تا نیاز به اطلاعات را تشخیص دهند, و به جایابی, ارزیابی منتقدانه, و استفاده موثر و مسوولانه اطلاعات بپردازند و در واقع با فراگیری نحوه یادگیری به «فراگیرانی تمام عمر» تبدیل شوند.هدف از انتشار این مقاله, ارایه نخستین طرح درس پیشنهادی سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی کشور است که مبتنی بر پژوهشی کیفی طراحی شده و بر روی گروهی از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی کشور آزمون, اجرا و ارزیابی شده است؛ با این قصد که امکان به چالش گذاشتن این طرح درس و امکان دریافت نظرها و پیشنهادها توسط صاحب نظران مهیا و گامی در راستای اجرای درس سواد اطلاعاتی در سطوح مختلف آموزشی برداشته شود.برای تهیه طرح درس سواد اطلاعاتی, مبانی نظری سواد اطلاعاتی مورد مطالعه قرار گرفت و روشها و مدلهای آموزش سواد اطلاعاتی بررسی و طرح درس اولیه سواد اطلاعاتی طراحی شد. برای سنجش سطح توانمندیهای سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش با استفاده از روش تجربی «پیش آزمون ـ پس آزمون» تک گروهی ـ که به روش غیراحتمالی انتخاب شده بودند ـ اجرا شد. مقایسه میانگین پاسخهای دو آزمون, میزان تاثیر و سودمندی درس سواد اطلاعاتی را نمایان ساخت و بر اساس آن نخستین ویرایش طرح درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی برای اجرای این درس در سطوح آموزش عالی کشور طراحی گردید.یافته ها و نتایج این پژوهش در قالب جدولها و نمودارهایی ارایه شده اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نظری، مریم. (1385). طراحی, آزمون, اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی . کتابداری و اطلاع رسانی، 9(2 (مسلسل 34))، 53-92. SID. https://sid.ir/paper/102532/fa

Vancouver: کپی

نظری مریم. طراحی, آزمون, اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی . کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1385؛9(2 (مسلسل 34)):53-92. Available from: https://sid.ir/paper/102532/fa

IEEE: کپی

مریم نظری، “طراحی, آزمون, اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی ،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 9، no. 2 (مسلسل 34)، pp. 53–92، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102532/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button