مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش های عقلانی - هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 43

چکیده

 با توجه به بررسی های به عمل آمده تاکنون مطالعه ای در مورد آموزش های عقلانی - هیجانی روی دانش آموزان تیزهوش با توجه به ویژگی های برجسته شناختی آنان انجام نشده است. از این رو این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش های عقلانی - عاطفی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان پسر تیز هوش مقطع متوسطه شهرستان گناباد در سال 1390 انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه به تعداد 40 نفر, (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از دانش آموزان پسر تیز هوش مرکز استعدادهای درخشان شهید بهشتی گناباد انتخاب گردید. ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون به وسیله پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپیلبرگر اجرا شد, سپس گروه آزمایش به تعداد 12 جلسه در معرض آموزش های عقلانی - هیجانی قرار گرفتند. در پایان آموزش, پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. داده های پژوهش با برنامه 11.5-SPSS و آزمون تی زوجی اختلافی تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات عزت نفس در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری افزایش یافته است (P=0.01). همچنین تفاوت میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت (P=0.04). با توجه به نتایج فوق, آموزش های گروهی عقلانی - هیجانی برای دانش آموزان تیزهوش بویژه افرادی که اضطراب بالایی را تجربه کرده یا از عزت نفس پایینی برخوردارند, ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادپور، قدرت اله، توکلی زاده، جهان شیر، و پناهی شهری، محمود. (1391). اثربخشی آموزش های عقلانی - هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 2(1)، 36-43. SID. https://sid.ir/paper/214458/fa

    Vancouver: کپی

    دادپور قدرت اله، توکلی زاده جهان شیر، پناهی شهری محمود. اثربخشی آموزش های عقلانی - هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1391؛2(1):36-43. Available from: https://sid.ir/paper/214458/fa

    IEEE: کپی

    قدرت اله دادپور، جهان شیر توکلی زاده، و محمود پناهی شهری، “اثربخشی آموزش های عقلانی - هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 2، no. 1، pp. 36–43، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214458/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button