مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,311
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 113

چکیده

 زمینه: هیجان ها از قدیم ترین زمان با انسان همراه بوده اند و در زندگی نوع بشر ایفای نقش کرده اند, گستره, ناپایداری و شدت هیجان ها در کنار ابعاد سازگارانه هیجان, باعث شکل گیری مفهومی با عنوان «تنظیم هیجانی» شده است. در عین حال, باور و شناخت هر فرد نسبت به توانایی های خود, در هر لحظه زندگی او را زیر تاثیر می گیرد, چنین دیدگاهی به شکل گیری مفهوم خودکارآمدی منجر شده است که می تواند در ابعاد و دامنه های گوناگون (اجتماعی, فردی, تحصیلی و...) بررسی شود. هدف: هدف پژوهش حاضر, بررسی مشخصات روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان (بندورا و هم کاران) بود. روش: مشارکت کنندگان, 291 دانش آموز دوره دبیرستان شهر شیراز (160 دختر و 131 پسر) بودند که به شیوه خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. آنان در کنار مقیاس یادشده, به پرسش نامه های کم رویی (چیک و باس) و عواطف مثبت و منفی (واتسون, کلارک و تلگن) پاسخ دادند. برای بررسی روایی, نخست از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS و سپس به منظور بررسی هماهنگی مدل این پژوهش با پژوهش های پیشین, از تحلیل عاملی تاییدی در محیط AMOS استفاده شد. یافته ها: در مرحله نخست, شاخص های مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی بررسی شد که نتایج آن رضایت بخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی اکتشافی, دو عامل اصلی خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی و خودکارآمدی در تنظیم عواطف مثبت استخراج شد که در مجموع, 36 درصد واریانس را تبیین می کرد. به منظور بررسی برازش مدل دو عاملی همراه با اجرای تحلیل عاملی سطح دوم, از نرم افزار AMOS استفاده شد. اجرای تحلیل عاملی تاییدی, مدل دوعاملی پژوهش و زیرمقیاس های عامل خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی را تایید کرد و شاخص های برازش مطلوبی را به دست داد. هم چنین, بررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای 0.70 را نشان داد که مطلوب می نماید. نتیجه گیری: در نگاهی کلی, نتایج پژوهش نشان داد که «پرسشنامه خودکارآمدی در تنظیم هیجانی» برای سنجش این ویژگی در میان دانش آموزان مناسب است و تا حدودی می تواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین چاری، مسعود، مهرپور، آناهیتا، و کمالی، فاطمه. (1395). شاخص های روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی. اندازه گیری تربیتی، 6(22 )، 85-113. SID. https://sid.ir/paper/214544/fa

    Vancouver: کپی

    حسین چاری مسعود، مهرپور آناهیتا، کمالی فاطمه. شاخص های روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(22 ):85-113. Available from: https://sid.ir/paper/214544/fa

    IEEE: کپی

    مسعود حسین چاری، آناهیتا مهرپور، و فاطمه کمالی، “شاخص های روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 22 ، pp. 85–113، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button