Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,104
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع و تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 400

چکیده

 مقدمه: آموزش سلامت با هدف تامین و ارتقای سلامت جامعه فرایند پیچیده و چندبعدی است که عوامل متعددی در اثربخشی آن تاثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر, تبیین دیدگاه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خمیر در مورد موانع و تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم بود. روش: در این مطالعه کیفی, اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی با حداقل 3 سال سابقه کار, که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند, جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. برای اطمینان از مقبولیت داده ها از نظرسنجی مشارکت کنندگان استفاده گردید. قابلیت تایید یافته ها با بازنگری ناظران مشخص شد. یافته ها: از نتایج حاصل از تحلیل محتوا در خصوص موانع آموزش سلامت به مردم, 2 درون مایه (موانع انسانی و موانع غیرانسانی) استخراج شد. درون مایه موانع انسانی شامل 3 طبقه اصلی (مدیریت سیستم بهداشتی درمانی, ضعف پرسنل بهداشتی درمانی و عوامل مربوط به مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی) بود. طبقه مدیریت سیستم بهداشتی درمانی به 2 زیرطبقه (نگرش منفی مدیران و عملکرد نامناسب مدیران) گروه بندی شد. درون مایه موانع غیر انسانی شامل 2 طبقه اصلی (عوامل مربوط به محیط فیزیکی و عوامل مربوط به شرایط کار) بود. از نتایج به دست آمده از تحلیل محتوا در خصوص تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم 2 درون مایه (عوامل انگیزشی و عوامل کمک کننده) استخراج گردید. درون مایه عوامل انگیزشی شامل 2 طبقه اصلی (حمایت مدیران بهداشتی درمانی و حمایت مراجعه کنندگان) بود. درون مایه عوامل کمک کننده به 3 طبقه اصلی (شرایط مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی, عملکرد مدیران بهداشتی درمانی و خصوصیات پرسنل بهداشتی درمانی) گروه بندی گردید. نتیجه گیری: بهبود مدیریت آموزشی از سوی مدیران در سیستم های بهداشتی درمانی, جهت ارتقای کمیت و کیفیت آموزش سلامت به مردم در مراکز بهداشتی با اجرای اقداماتی چون نظارت و ارزشیابی صحیح از فعالیت آموزشی کارکنان, حمایت از کارکنان فعال آموزشی, تامین نیروی کافی و برگزاری کلاس های آموزشی مفید, پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبریان، نرجس، بوشهری، الهام، علیزاده، علی، و آقاملایی، تیمور. (1395). موانع و تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 5(4 )، 387-400. SID. https://sid.ir/paper/215414/fa

    Vancouver: کپی

    اکبریان نرجس، بوشهری الهام، علیزاده علی، آقاملایی تیمور. موانع و تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1395؛5(4 ):387-400. Available from: https://sid.ir/paper/215414/fa

    IEEE: کپی

    نرجس اکبریان، الهام بوشهری، علی علیزاده، و تیمور آقاملایی، “موانع و تسهیل کننده های آموزش سلامت به مردم از دیدگاه پرسنل مراکز بهداشتی درمانی: یک مطالعه کیفی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 5، no. 4 ، pp. 387–400، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا