Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,611
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

937
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزان دوره راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 37

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی رابطه جو روانی اجتماعی کلاس و خودتنظیمی با ناسازگاری دانش آموزان و آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در این رابطه انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی با استفاده از تحلیل مسیر و همبستگی است. جامعه پژوهشی شامل دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر سبزوار بود. آزمودنی ها شامل 414 (شامل 202 پسر و 212 دختر) بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای از جامعه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها, از سه پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فریزر و همکاران, پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینها استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده ها برازش دارد (RSMEA=0.052, AGFI=0.95 و x2/df=2.11). نتایج همچنین نشان داد که بین خودتنظیمی و ناسازگاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نیز نشان داد که میانگین نمرات دختران در خودتنظیمی و پسران در ناسازگاری به طور معنا داری بالاتر بود. با توجه به رابطه مثبت راهبردهای خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان, می توان گفت یکی از عوامل موثر بر ناسازگاری, کمبود در راهبردهای خودتنظیمی می تواند باشد و فراهم کردن جو روانی اجتماعی مطلوب کلاسی که به خودتنظیمی دانش آموزان بیانجامد, نقش مهمی در کاهش ناسازگاری آنان ایفا خواهد کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاج شمسایی، مهدی، کارشکی، حسین، و امین یزدی، سیدامیر. (1393). آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزان دوره راهنمایی. روانشناسی مدرسه، 3(3)، 21-37. SID. https://sid.ir/paper/216637/fa

    Vancouver: کپی

    حاج شمسایی مهدی، کارشکی حسین، امین یزدی سیدامیر. آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزان دوره راهنمایی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1393؛3(3):21-37. Available from: https://sid.ir/paper/216637/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حاج شمسایی، حسین کارشکی، و سیدامیر امین یزدی، “آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزان دوره راهنمایی،” روانشناسی مدرسه، vol. 3، no. 3، pp. 21–37، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا