مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,058
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و رضایت شغلی معلمان، بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 98

چکیده

 پژوهش حاضر به تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی دبیران در رابطه با توانمندسازی روان شناختی و رضایت شغلی می پردازد. روش پژوهش, توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش, مجموع دبیران مرد و زن مقطع متوسطه آموزش و پرورش (ناحیه 1 و 2) شهرستان سنندج در سال تحصیلی 96-95 می باشد. بر اساس نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای تعداد 109 دبیر به صورت تصادفی, به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها, از پرسشنامه های رضایت شغلی فیلد و روث, توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چندگانه و تفاوت میانگین ها انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه های توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی, حدود 37 درصد رضایت شغلی دبیران را پیش بینی می کنند. بین ابعاد خودمختاری و رشد حرفه ای با رضایت شغلی دبیران رابطه معناداری وجود دارد (P<0.05). بین مولفه های نوع دوستی, وجدان و وظیفه شناسی, رفتار مدنی و ادب و احترام با رضایت شغلی, رابطه معنی داری وجود دارد (P<0.05). بین ابعاد معنا داری در شغل, خوداثربخشی, خودمختاری و تاثیرگذاری با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد (P<0.05). همچنین رضایت شغلی و توانمندسازی روان شناختی دبیران زن و مرد تفاوت وجود ندارد. توجه به مفاهیم توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی و کمک به استقرار آن ها در نظام آموزشی, در رابطه معنی دار با رضایت شغلی, می تواند در جهت بهبود عملکرد و بازدهی مراکز آموزشی مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال، و عبدی، آرش. (1396). مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و رضایت شغلی معلمان, بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. روانشناسی مدرسه، 6(4 )، 70-98. SID. https://sid.ir/paper/216661/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال، عبدی آرش. مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و رضایت شغلی معلمان, بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(4 ):70-98. Available from: https://sid.ir/paper/216661/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، و آرش عبدی، “مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و رضایت شغلی معلمان, بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 4 ، pp. 70–98، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button