مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,054
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهشهای انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 126

چکیده

 با وجود علاقه روزافزون صاحبنظران و همچنین نیازهای موجود برای طراحی الگوهای جایگزین و مطلوب در حوزه برنامه درسی, نظام طراحی برنامه درسی با فقدان و بی توجهی نسبت به مفهوم الگو (فهم و درک آن, تقسیم بندی آن, الگوپردازی و دیگر مسائل مرتبط با الگو) روبه روست. از سوی دیگر, طراحی الگو در تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته, اغلب بدون بسط مفهومی خود الگو, توضیح در مورد نوع الگوی استفاده شده, دلایل استفاده از آن و تنها با بیان ویژگی های الگوی طراحی شده, انجام شده است. در این نوشتار تلاش شده تا با استفاده از روش تحلیلی- اسنادی, به هر دو موضوع پرداخته شود. از این رو, نخست به مفهوم شناسی الگو در تعلیم و تربیت, تشریح الگوها, انواع الگوها در حوزه برنامه درسی آن چنان که در منابع تخصصی آمده, اشاره می شود. سپس, ضمن بیان نمونه هایی از الگوها, به واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی پرداخته می شود. در گام بعدی, با در نظر داشتن بعد عملی, پژوهش هایی که با رویکرد طراحی الگو در حوزه برنامه درسی صورت گرفته است, تحلیل و نقد می شوند. در پایان, ضمن بحث و نتیجه گیری, چنین استدلال می شود که در مطالعات مرتبط باید فهم دقیق و درست از الگو و حساسیت و دقت در روش شناسی پژوهشی طراحی الگو مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، مرضیه، امین خندقی، مقصود، جعفری ثانی، حسین، و نوغانی، محسن. (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهشهای انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 1(1)، 99-126. SID. https://sid.ir/paper/218471/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی مرضیه، امین خندقی مقصود، جعفری ثانی حسین، نوغانی محسن. واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهشهای انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1390؛1(1):99-126. Available from: https://sid.ir/paper/218471/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه دهقانی، مقصود امین خندقی، حسین جعفری ثانی، و محسن نوغانی، “واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهشهای انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 1، no. 1، pp. 99–126، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button