مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت های پخش دارویی و غذایی)

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 158

چکیده

 امروزه شرکت های پیشرو سعی می نمایند که از طریق ارضا کردن عوامل با اهمیت برای مشتریان به بهترین نحوه ممکن سودآوری خود را افزایش دهند. این نکته, کلیدی ترین پایه موفقیت آن ها و بر پایه استراتژی مشتری مداری است. اما بسیاری از این شرکت ها در ارضای کارکنان خود به عنوان مشتریان داخلی غافل مانده اند, چرا که امروزه با مطرح شدن ایده و مفهوم بازاریابی داخلی, اهمیت و نقش تعیین کننده مشتریان داخلی سازمان ها (کارکنان) در موفقیت برنامه های بازاریابی بیرونی بیش از پیش روشن تر شده است. لذا هدف از این تحقیق, تحلیل نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی در شرکت های پخش دارویی و غذایی در غرب کشور می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 1100 نفر از بازاریابان و سرپرستان بازاریابی شرکت های پخش دارویی و غذایی است که از بین آنها 285 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده فرمول کوکران به عنوان نمونه برای نیمه اول سال 1392 انتخاب شدند. لذا این تحقیق توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمع آوری داده ها, از پرسشنامه رستگار محمدی (1391) که شامل (13 سوال بازاریابی داخلی؛ 7 سوال تعهد سازمانی و 8 سوال مشتری گرایی) و پرسش نامه اسمیت و همکاران (1969) که شامل (30 سوال رضایت شغلی) است, استفاده شده است. روایی (محتوا, همگرا, واگرا) و پایایی (بار عاملی, ضریب پایایی مرکب, ضریب آلفای کرونباخ) پرسش نامه ها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (b), نشان داد که بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی تاثیر قوی, مستقیم و معنادار اما بر تعهد سازمانی و مشتری گرایی تاثیری متوسط, مستقیم, غیرمستقیم و معنادار دارد؛ در ادامه نتایج حاکی از آن است که رضایت شغلی بر تعهد سازمانی تاثیر متوسط, مستقیم و معنادار اما بر مشتری گرایی تاثیری متوسط, مستقیم, غیرمستقیم و معنادار دارد, در نهایت تعهد سازمانی بر مشتری گرایی تاثیر متوسط, مستقیم و معنادار دارد؛ در نتیجه نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بازاریابی داخلی و مشتری گرایی مورد حمایت قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، رضا، اکبری، پیمان، ویسمرادی، اکبر، و محمدی نجف آبادی، عبدالمجید. (1394). تحلیل نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت های پخش دارویی و غذایی). مدیریت بازاریابی، 10(26)، 139-158. SID. https://sid.ir/paper/218807/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی رضا، اکبری پیمان، ویسمرادی اکبر، محمدی نجف آبادی عبدالمجید. تحلیل نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت های پخش دارویی و غذایی). مدیریت بازاریابی[Internet]. 1394؛10(26):139-158. Available from: https://sid.ir/paper/218807/fa

    IEEE: کپی

    رضا رستمی، پیمان اکبری، اکبر ویسمرادی، و عبدالمجید محمدی نجف آبادی، “تحلیل نقش واسطه ای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین بازاریابی داخلی و مشتری گرایی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت های پخش دارویی و غذایی)،” مدیریت بازاریابی، vol. 10، no. 26، pp. 139–158، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218807/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button